Simulační hry pro vzdělávání o změně klimatu
Simulation games for climate change education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199323Identifikátory
SIS: 254579
Kolekce
- Kvalifikační práce [20861]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáková, Radka
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
4. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zážitková pedagogika, klimatická změna, environmentální výchova, simulační hraKlíčová slova (anglicky)
experience education, climate change, environmental education, simulation gameVzdělávání o změně klimatu je v dnešní době velmi důležitým tématem školství a vzhledem ke komplexitě tématu je vhodné uplatňování nejrůznějších prožitkových a aktivizačních metod. Cílem této diplomové práce bylo vytvořit autorskou simulační hru, otestovat ji ve školním prostředí a poskytnout metodiku pro její využití učiteli. Teoretická část se zaměřuje na význam klimatického vzdělávání, specifika simulačních her a jejich roli ve výuce. V praktické části byla vytvořena simulační hra Důl Hlubina, která byla testována na dvou středních školách. Hodnocení efektivity hry bylo provedeno prostřednictvím dotazníků, pozorování a zpětné vazby od studentů i učitelů. Při všech testováních byly u většiny žáků splněny vzdělávací cíle hry. Práce přináší podklady pro další rozvoj simulačních her ve výuce a nabízí metodiku pro jejich implementaci do vzdělávací praxe. Klíčová slova: zážitková pedagogika, klimatická změna, environmentální výchova, simulační hra
Climate change education is a very important topic in education today and the complexity of the topic makes it appropriate to use a variety of experiential and activation methods. The aim of this thesis was to create an original simulation game, test it in a school environment and provide a methodology for its use by teachers. The theoretical part focuses on the importance of climate education, the specifics of simulation games and their role in teaching. In the practical part, the simulation game Mine Hlubina was created and tested in two secondary schools. Evaluation of the game's effectiveness was carried out through questionnaires, observations and feedback from students and teachers. It was evaluated that in all testing, the educational objectives of the game were met for most students. The paper provides a basis for further development of simulation games in the classroom and offers a methodology for their implementation in educational practice. Key words: experience education, climate change, environmental education, simulation game