Zhodnocení potenciálu krajiny Krkonoš pro terénní výuku geografie
Evaluation of the landscape potential of The Giant Mountains (Krkonoše) for outdoor geographical education
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199195Identifikátory
SIS: 267580
Kolekce
- Kvalifikační práce [20864]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Král, Luboš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Terénní výuka, krajinná interpretace, Sense of place, Krkonoše, vhodné lokality pro výukuKlíčová slova (anglicky)
Field teaching, landscape interpretation, Sense of place, Giant Mountains, suitable locations for teachingTato bakalářská práce se zaměřuje na potenciál Krkonoš pro terénní́ výuku geografie a na lokality, které jsou vhodné k demonstraci vybraných geografických jevů a procesů. V teoretické časti je nejprve definována terénní́ výuka a její́ význam v kontextu studia zeměpisu. Následně ̌ jsou představeny koncepty krajinné interpretace a "sense of place", které slouží́ jako teoretický rámec pro analýzu zkoumaného území́. Další́ kapitola se věnuje obecné charakteristice Krkonoš, přičemž jsou identifikovány hlavní fenomény tohoto regionu, jako je reliéf, klima, vodstvo, vegetace, ochrana přírody a osídlení́. Na základě ̌ těchto charakteristik jsou vybrány konkrétní́ lokality, které umožňují efektivní́ terénní́ výuku a praktickou aplikaci teoretických poznatků. Cílem práce je zhodnotit, jaký potenciál má oblast Krkonoš pro provádění terénní́ výuky a přispět tak k rozvoji vzdělávacích metod v oblasti geografie. Klíčová slova: terénní́ výuka, krajinná interpretace, Sense of place, Krkonoše, vhodné lokality pro výuku
This bachelor's thesis focuses on the potential of the Giant Mountains for field teaching of geography and on locations that are suitable for demonstrating selected geographical phenomena and processes. In the theoretical part, field teaching and its meaning in the context of studying geography are first defined. Subsequently, the concepts of landscape interpretation and "sense of place" are introduced, which serve as a theoretical framework for the analysis of the investigated area. The next chapter is devoted to the general characteristics of the Giant Mountains, while the main phenomena of this region are identified, such as relief, climate, water supply, vegetation, nature protection and settlement. On the basis of these characteristics, specific locations are selected that enable effective field teaching and practical application of theoretical knowledge. The goal of the thesis is to evaluate the potential of the Giant Mountains region for the implementation of field education and thus contribute to the development of educational methods in the field of geography. Keywords: field teaching, landscape interpretation, Sense of place, Giant Mountains, suitable locations for teaching