Vnímání map žáky 9. tříd základních škol
Perception of maps by Grade 9 pupils
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199187Identifiers
Study Information System: 261851
Collections
- Kvalifikační práce [20869]
Author
Advisor
Referee
Kyncl, Günter
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
30. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mapa, definice mapy, percepce, základní vzděláváníKeywords (English)
map, map definition, perception, lower-secondary educationBakalářská práce se zaměřuje na vnímání map u žáků 9. tříd a zkoumá, jak definují pojem mapa, jaké vizualizace považují za mapy a podle jakých znaků je rozpoznávají. Navazuje na diplomovou práci Benešové (2023), která se věnovala žákům 6. tříd, a využívá obdobnou metodiku pro srovnání věkových skupin. Teoretická část sleduje vývoj pojetí definic mapy od tradičních po současné přístupy ovlivněné digitálními technologiemi a umělou inteligencí. Empirická část vychází z kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů, kterých se účastnilo dvacet žáků ze tří základních škol. Respondenti definovali mapu a hodnotili šestnáct vizuálií, včetně netradičních forem jako myšlenková mapa či tematická mapa vytvořená AI. Výsledky ukazují, že vnímání map je ovlivněno zkušeností, znalostmi a vizuální podobou. Práce doporučuje ve výuce více pracovat s netradičními mapami a rozvíjet vizuální gramotnost. Klíčová slova: mapa, definice mapy, percepce, základní vzdělávání
This bachelor's thesis focuses on the perception of maps among ninth-grade students in lower- secondary schools and investigates how they define the map, which visual representations they consider to be maps, and what features lead them to these classifications. The study loosely follows on Benešová's diploma thesis (2023), which examined sixth-grade students, and employs a similar methodology to enable comparison across age groups. The theoretical part presents the evolution of map definitions from traditional cartographic definitions to contemporary approaches influenced by digital technologies and artificial intelligence (AI). The empirical research is based on semi-structured interviews with twenty students from three schools. Participants were asked to define what a map means to them and to evaluate sixteen visual samples, including unconventional formats such as a mind map and an AI-generated thematic map. The findings suggest that students' perception of maps is mainly influenced by their experiences, knowledge of cartographic elements, and the visualization form of the representation. The thesis recommends working more with non-traditional maps in geography education and to develop visual literacy. Key words: map, map definition, perception, lower-secondary education