Vnímání map žáky 9. tříd základních škol
Perception of maps by Grade 9 pupils
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199187Identifikátory
SIS: 261851
Kolekce
- Kvalifikační práce [20864]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kyncl, Günter
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mapa, definice mapy, percepce, základní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
map, map definition, perception, lower-secondary educationBakalářská práce se zaměřuje na vnímání map u žáků 9. tříd a zkoumá, jak definují pojem mapa, jaké vizualizace považují za mapy a podle jakých znaků je rozpoznávají. Navazuje na diplomovou práci Benešové (2023), která se věnovala žákům 6. tříd, a využívá obdobnou metodiku pro srovnání věkových skupin. Teoretická část sleduje vývoj pojetí definic mapy od tradičních po současné přístupy ovlivněné digitálními technologiemi a umělou inteligencí. Empirická část vychází z kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů, kterých se účastnilo dvacet žáků ze tří základních škol. Respondenti definovali mapu a hodnotili šestnáct vizuálií, včetně netradičních forem jako myšlenková mapa či tematická mapa vytvořená AI. Výsledky ukazují, že vnímání map je ovlivněno zkušeností, znalostmi a vizuální podobou. Práce doporučuje ve výuce více pracovat s netradičními mapami a rozvíjet vizuální gramotnost. Klíčová slova: mapa, definice mapy, percepce, základní vzdělávání
This bachelor's thesis focuses on the perception of maps among ninth-grade students in lower- secondary schools and investigates how they define the map, which visual representations they consider to be maps, and what features lead them to these classifications. The study loosely follows on Benešová's diploma thesis (2023), which examined sixth-grade students, and employs a similar methodology to enable comparison across age groups. The theoretical part presents the evolution of map definitions from traditional cartographic definitions to contemporary approaches influenced by digital technologies and artificial intelligence (AI). The empirical research is based on semi-structured interviews with twenty students from three schools. Participants were asked to define what a map means to them and to evaluate sixteen visual samples, including unconventional formats such as a mind map and an AI-generated thematic map. The findings suggest that students' perception of maps is mainly influenced by their experiences, knowledge of cartographic elements, and the visualization form of the representation. The thesis recommends working more with non-traditional maps in geography education and to develop visual literacy. Key words: map, map definition, perception, lower-secondary education