Aspekty života zrakově postiženého učitele klavíru, z pohledu zaměstnance a zaměstnavatele.
Aspects of the life of a visually impaired piano teacher from the perspective of the employee and employer.
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199155Identifikátory
SIS: 281608
Kolekce
- Kvalifikační práce [19958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkovská, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství hry na nástroj se sdruženým studiem Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
29. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nevidomý pedagog, zaměstnanec, zaměstnavatel, handicap, zrakové postižení, pracovní prostředíKlíčová slova (anglicky)
Blind teacher, employee, employer, handicap, visual impairment, work environmentDiplomová práce volně navazuje na mou práci bakalářskou a zaměřuje se na aspekty života nevidomého učitele klavíru, z pohledu pedagoga a jeho zaměstnavatele. Cílem práce je představit čtenářům život a pracovní výzvy nevidomého učitele, předat jeho zkušenosti a zprostředkovat pohled nejen ze strany samotného pedagoga, ale i jeho zaměstnavatele, jímž je ředitelka ZUŠ. Teoretická část objasní základní pojmy související se zrakovým postižením, zaměstnáváním a životem osob se zdravotním handicapem. Praktická část následně mapuje život nevidomého učitele v podobě případové studie, která je rozšířena o perspektivu jeho zaměstnavatele. K doplnění poslouží dva anonymní dotazníky s dalšími pedagogy se zrakovým postižením s cílem získat více informací k dané problematice. Závěry z těchto poznatků budou shrnuty v diskusní části. Čerpat budu z dostupné literatury a dalších relevantních zdrojů, jakožto i ze své osobní zkušenosti s nevidomými. KLÍČOVÁ SLOVA Nevidomý pedagog, zaměstnanec, zaměstnavatel, handicap, zrakové postižení, pracovní prostředí
The thesis is loosely related to my bachelor's thesis and focuses on various aspects of the life of a blind piano teacher from both the teacher's and his employer's perspectives. The aim of the thesis is to introduce readers to the professional and personal challenges faced by a blind teacher, to convey his experiences, and to present not only his perspective but also that of his employer, the principal of an elementary art school. The theoretical part explains key concepts related to visual impairment, employment, and the lives of people with disabilities. The practical part explores the life of a blind teacher through a case study, complemented by insights from his employer. Additionally, two anonymous questionnaires conducted with other visually impaired teachers provide further information on the subject. The findings will be summarized in the discussion section. I will draw on available literature, other relevant sources, and my personal experience with blind individuals. KEYWORDS Blind teacher, employee, employer, handicap, visual impairment, work environment