Pohybová gramotnost žáků 1. stupně základních škol: Testovací baterie ALPHA
Physical Literacy of Primary School Pupils: Alpha test battery
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199127Identifikátory
SIS: 279159
Kolekce
- Kvalifikační práce [19958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Polívka, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
29. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pohybová gramotnost, testovací baterie ALPHA, tělesná zdatnost, mladší školní věk, intervenční program, diagnostika pohybových dovedností, tělesná výchovaKlíčová slova (anglicky)
physical literacy, ALPHA test battery, physical fitness, early school age, intervention program, motor skills assessment, physical education1 Diplomová práce se zabývá problematikou pohybové gramotnosti žáků 1. stupně základních škol a možnostmi její diagnostiky pomocí testovací baterie ALPHA (High Priority Health- Related Fitness Test Battery). Cílem práce bylo zjistit aktuální úroveň pohybové gramotnosti u žáků 3. třídy základní školy ve věku od 8-10 let a zároveň ověřit použitelnost testovací baterie ALPHA v prostředí českých škol a následně navrhnout a realizovat cílenou pohybovou intervenci. Výzkumné šetření probíhalo ve formě pre-testu, následné čtyřtýdenní intervence a závěrečného post-testu. Zapojilo se do něj 20 žáků, z toho 11 dívek a 9 chlapců. V rámci výzkumu byly stanoveny dvě hypotézy, první zjišťovala, zdali je úroveň pohybové dovednosti žáků 1. stupně ZŠ nižší, než jsou doporučované tuzemské standardy pohybové dovednosti. Druhá hypotéza se zabývala ALPHA baterií a zjišťovala, zdali ALPHA baterie umožňuje individualizovat pohybovou intervenci, která má za cíl zlepšení pohybových dovedností (pohybové gramotnosti) dětí mladšího školního věku, konkrétně v rozmezí 8 až 10 let. Pro ověření či vyvrácení hypotéz byly sledovány parametry vytrvalostní zdatnosti, svalové síly, tělesného složení a obvodu pasu. Výsledky ukázaly podprůměrnou úroveň pohybové gramotnosti v porovnání s dostupnými referenčními údaji, což první hypotézu potvrdilo....
1 This thesis addresses the issue of physical literacy among primary school pupils and explores the possibilities of its assessment using the ALPHA test battery (High Priority Health- Related Fitness Test Battery). The aim of the study was to determine the current level of physical literacy in third-grade primary school pupils aged 8 to 10 and to evaluate the applicability of the ALPHA test battery within the context of Czech schools. Furthermore, a targeted physical intervention was designed and implemented. The research followed a pre- test, a four-week intervention period, and a post-test. A total of 20 pupils participated in the study, including 11 girls and 9 boys. Two hypotheses were formulated. The first hypothesis aimed to determine whether the level of physical competence in primary school pupils is lower than the nationally recommended standards. The second hypothesis focused on the ALPHA test battery, investigating whether it allows for the individualization of physical interventions aimed at improving physical competence (physical literacy) in younger school- age children, specifically those aged 8 to 10. To verify or refute these hypotheses, the following parameters were monitored: cardiorespiratory fitness, muscular strength, body composition, and waist circumference. The results indicated a...