Vliv pravidelné plavecké výuky na motorické dovednosti dětí předškolního věku
The impact of regular swimming lessons on the motor skills of preschool-aged children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199125Identifikátory
SIS: 277324
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vagaja, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
29. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
motorický vývoj, psychomotorický vývoj, plavání, rovnováha, koordinaceKlíčová slova (anglicky)
motor development, psychomotor development, swimming, balance, coordinationNázev: Vliv pravidelné plavecké výuky na motorické dovednosti dětí předškolního věku Cíl: Cílem diplomové práce bylo zjistit, v jaké míře plavecká výuka ovlivňuje pohybové schopnosti dětí ve věku tří až šesti let. Metody: V práci byly využity metody testování a škálování. K hodnocení pohybových schopností byly použity standardizované motorické testy MOBAK KG zaměřené především na koordinaci a rovnováhu. Konkrétně se jednalo o pohyb s objektem (hod na cíl, chycení míče, driblování, vedení míče) a pohyb bez objektu (chůze po lavičce, kotoul vpřed, skok po jedné noze a běh vpřed a vzad). K hodnocení a porovnání výsledků byla pak využita metoda škálování. Výsledky: Pravidelná plavecká výuka má pozitivní vliv na motorické schopnosti dětí ve věku tří až šesti let. Ačkoliv však děti z plaveckého klubu Vydrýsek dosahovaly celkově vyššího skóre, než děti z MŠ Seminárium, a to jak ve vstupních, tak ve výstupních testech, statistická analýza neprokázala významný rozdíl mezi skupinami. KLÍČOVÁ SLOVA motorický vývoj, psychomotorický vývoj, plavání, rovnováha, koordinace
Title: The impact of regular swimming lessons on the motor skills of preschool-aged children. Objective: The aim of this thesis was to determine the extent to which swimming lessons influence the motor abilities of children aged three to six years. Methods: The study employed testing and scaling methods. To assess motor skills, standardized MOBAK KG motor tests were used, focusing primarily on coordination and balance. Specifically, the tests included object-related movement (target throwing, catching a ball, dribbling, and ball control) and non-object-related movement (walking on a bench, forward roll, hopping on one leg, and running forward and backward). The scaling method was then used to evaluate and compare the results. Results: Regular swimming instruction has a positive effect on the motor skills of children aged three to six years. Although the children from the swimming club Vydrýsek achieved overall higher scores than those from the Seminárium kindergarten, both in the initial and final tests, statistical analysis did not reveal a significant difference between the groups. KEYWORDS motor development, psychomotor development, swimming, balance, coordination