Show simple item record

Kdo chytá v žitě od J.D. Salingera a Ten, kdo stojí v koutě od S. Chboskyho: Dvě tváře adolescentní úzkosti
dc.contributor.advisorChalupský, Petr
dc.creatorRudzanová, Diana
dc.date.accessioned2025-06-20T10:21:10Z
dc.date.available2025-06-20T10:21:10Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199088
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá komparativní analýzou úzkosti u mladistvých, konkrétně tím, jak je tato tematika zobrazena ve dvou románech o dospívání: Kdo chytá v žitě od J. D. Salingera (1951) a Ten, kdo sedí v koutě od Stephena Chboskyho (1999). Teoretická část představuje psychoanalytické teorie Sigmunda a Anny Freudových, existenciální koncepce Sørena Kierkegaarda a Jeana-Paula Sartra, psychosociální teorii Erika Eriksona a sociokulturní přístupy k adolescenci. V rámci kapitoly o narativních technikách a literárních prostředcích jsou rozebrány vyprávění v první osobě, proud vědomí a epistolární formát, stejně jako symboly a metafory spjaté s úzkostí. Zároveň tato kapitola ozřejmuje, jakou roli v této tematice hraje prostředí. Pro účely kontextualizace práce dále představuje historický vývoj zobrazení úzkosti v literatuře a také vývoj Bildungsromanu v období, kdy vznikla analyzovaná díla. Poslední teoretická kapitola pak objasňuje, čím byli Salinger a Chbosky ovlivněni při tvorbě svých románů. Praktická část tyto teoretické rámce aplikuje na oba Bildungsromany, přičemž zkoumá, jak každý z nich vyjadřuje vnitřní konflikty charakteristické pro dospívání. Kromě vývojových teorií analýza rovněž zohledňuje, jak různé narativní strategie ovlivňují čtenářské vnímání úzkosti a vnitřních konfliktů...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis presents a comparative analysis of teenage angst as depicted in two seminal coming-of-age novels: J.D. Salinger's The Catcher in the Rye (1951) and Stephen Chbosky's The Perks of Being a Wallflower (1999). The theoretical framework is grounded in the psychoanalytic theories of Sigmund and Anna Freud, existential perspectives from Søren Kierkegaard and Jean-Paul Sartre, Erik Erikson's psychosocial theory, and sociocultural approaches. In the chapter on narrative techniques and literary devices, the thesis examines the use of first-person narration, stream of consciousness, and epistolary form, as well as the symbols and metaphors associated with anxiety. In addition, it explores the role of setting within this topic. Subsequent chapters provide contextual background by outlining the historical development of the literary depiction of teenage angst and the evolution of Bildungsroman during the period in which both works were written. The final theoretical chapter clarifies the influences that shaped the authors when creating their respective novels. The practical part applies these frameworks to both Bildungsromans, examining how each novel articulates the internal struggles that define adolescence. Beyond developmental theories, the analysis also considers how the distinct...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectSalingeren_US
dc.subjectChboskyen_US
dc.subjectteenage angsten_US
dc.subjectadolescent identityen_US
dc.subjectcomparative analysisen_US
dc.subjectSalingercs_CZ
dc.subjectChboskycs_CZ
dc.subjectúzkost mladistvýchcs_CZ
dc.subjectadolescentní identitacs_CZ
dc.subjectkomparativní analýzacs_CZ
dc.titleJ.D. Salinger's The Catcher in the Rye and S. Chbosky's The Perks of Being a Wallflower: Two faces of teenage angsten_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-29
dc.description.departmentKatedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId272357
dc.title.translatedKdo chytá v žitě od J.D. Salingera a Ten, kdo stojí v koutě od S. Chboskyho: Dvě tváře adolescentní úzkostics_CZ
dc.contributor.refereeŽeníšek, Jakub
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá komparativní analýzou úzkosti u mladistvých, konkrétně tím, jak je tato tematika zobrazena ve dvou románech o dospívání: Kdo chytá v žitě od J. D. Salingera (1951) a Ten, kdo sedí v koutě od Stephena Chboskyho (1999). Teoretická část představuje psychoanalytické teorie Sigmunda a Anny Freudových, existenciální koncepce Sørena Kierkegaarda a Jeana-Paula Sartra, psychosociální teorii Erika Eriksona a sociokulturní přístupy k adolescenci. V rámci kapitoly o narativních technikách a literárních prostředcích jsou rozebrány vyprávění v první osobě, proud vědomí a epistolární formát, stejně jako symboly a metafory spjaté s úzkostí. Zároveň tato kapitola ozřejmuje, jakou roli v této tematice hraje prostředí. Pro účely kontextualizace práce dále představuje historický vývoj zobrazení úzkosti v literatuře a také vývoj Bildungsromanu v období, kdy vznikla analyzovaná díla. Poslední teoretická kapitola pak objasňuje, čím byli Salinger a Chbosky ovlivněni při tvorbě svých románů. Praktická část tyto teoretické rámce aplikuje na oba Bildungsromany, přičemž zkoumá, jak každý z nich vyjadřuje vnitřní konflikty charakteristické pro dospívání. Kromě vývojových teorií analýza rovněž zohledňuje, jak různé narativní strategie ovlivňují čtenářské vnímání úzkosti a vnitřních konfliktů...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis presents a comparative analysis of teenage angst as depicted in two seminal coming-of-age novels: J.D. Salinger's The Catcher in the Rye (1951) and Stephen Chbosky's The Perks of Being a Wallflower (1999). The theoretical framework is grounded in the psychoanalytic theories of Sigmund and Anna Freud, existential perspectives from Søren Kierkegaard and Jean-Paul Sartre, Erik Erikson's psychosocial theory, and sociocultural approaches. In the chapter on narrative techniques and literary devices, the thesis examines the use of first-person narration, stream of consciousness, and epistolary form, as well as the symbols and metaphors associated with anxiety. In addition, it explores the role of setting within this topic. Subsequent chapters provide contextual background by outlining the historical development of the literary depiction of teenage angst and the evolution of Bildungsroman during the period in which both works were written. The final theoretical chapter clarifies the influences that shaped the authors when creating their respective novels. The practical part applies these frameworks to both Bildungsromans, examining how each novel articulates the internal struggles that define adolescence. Beyond developmental theories, the analysis also considers how the distinct...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV