Zobrazit minimální záznam

Developmental language disorder in children growing up in a bilingual environment
dc.contributor.advisorKorandová, Zuzana
dc.creatorŽáková, Vendula
dc.date.accessioned2025-06-20T04:21:39Z
dc.date.available2025-06-20T04:21:39Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199003
dc.description.abstractThis bachelor's thesis focuses on the issue of developmental language disorder in children growing up in a bilingual environment. The theoretical part defines key concepts such as speech, language, communication, bilingualism, and developmental language disorder. These topics are essential for understanding the research section of the thesis. The aim of the study is to analyse developmental language disorder in the observed children growing up in a bilingual environment. From this main objective, several specific sub-objectives emerge. To achieve them, research questions were formulated and subsequently answered in the conclusion of the thesis. The practical part is based on a qualitative approach using the case study method. For the purposes of the study, two bilingual children aged 6 and 9 diagnosed with developmental language disorder were observed. The research findings indicate that the manifestations of the disorder are fundamentally similar in both children but differ in intensity. Certain features are different for the children, which is due to their individual development. In addition, it was found that bilingual upbringing can influence the diagnostic process. The study showed that the language of the majority society prevails in both children, despite each parent speaking to the child in...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se věnuje problematice vývojové poruchy jazyka u dětí vyrůstajících v bilingvním prostředí. Teoretická část se zaměřuje na vymezení klíčových pojmů, jako jsou řeč, jazyk, komunikace, bilingvismus a vývojová porucha jazyka. Tato témata jsou nezbytná pro pochopení výzkumné části práce. Cílem práce je podat analýzu vývojové poruchy jazyka u pozorovaných dětí vyrůstajících v bilingvním prostředí. Z hlavního cíle vycházejí také dílčí cíle. Pro jejich splnění byly položeny výzkumné otázky, na které je v závěru práce odpovězeno. Výzkumná část práce je založena na kvalitativním přístupu s využitím metody případové studie. Pro účely práce byly pozorovány dvě bilingvní děti ve věku 6 a 9 let, u kterých byla diagnostikována vývojová porucha jazyka. Výsledky výzkumu ukazují, že jsou projevy poruchy u pozorovaných jedinců ve své podstatě stejné, ale působící v různé míře. Určité jevy jsou pro děti odlišné, což odráží jejich individuální vývoj. Bylo také zjištěno, že bilingvní výchova může ovlivnit diagnostický proces. Ukázalo se, že u obou dětí převládá jazyk majoritní společnosti i přesto, že každý z rodičů na dítě mluví svým mateřským jazykem. Druhý jazyk využívají děti kromě komunikace s rodičem spíše omezeně, ve většině případů využití je jazyk situačně vázán. Práce může sloužit jako...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectBilingualismen_US
dc.subjectdevelopmental language disorderen_US
dc.subjectimpaired communication abilityen_US
dc.subjectBilingvismuscs_CZ
dc.subjectvývojová porucha jazykacs_CZ
dc.subjectnarušená komunikační schopnostcs_CZ
dc.titleVývojová porucha jazyka u dětí vyrůstajících v bilingvním prostředícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-28
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId282220
dc.title.translatedDevelopmental language disorder in children growing up in a bilingual environmenten_US
dc.contributor.refereeHorynová, Jana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
thesis.degree.programSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se věnuje problematice vývojové poruchy jazyka u dětí vyrůstajících v bilingvním prostředí. Teoretická část se zaměřuje na vymezení klíčových pojmů, jako jsou řeč, jazyk, komunikace, bilingvismus a vývojová porucha jazyka. Tato témata jsou nezbytná pro pochopení výzkumné části práce. Cílem práce je podat analýzu vývojové poruchy jazyka u pozorovaných dětí vyrůstajících v bilingvním prostředí. Z hlavního cíle vycházejí také dílčí cíle. Pro jejich splnění byly položeny výzkumné otázky, na které je v závěru práce odpovězeno. Výzkumná část práce je založena na kvalitativním přístupu s využitím metody případové studie. Pro účely práce byly pozorovány dvě bilingvní děti ve věku 6 a 9 let, u kterých byla diagnostikována vývojová porucha jazyka. Výsledky výzkumu ukazují, že jsou projevy poruchy u pozorovaných jedinců ve své podstatě stejné, ale působící v různé míře. Určité jevy jsou pro děti odlišné, což odráží jejich individuální vývoj. Bylo také zjištěno, že bilingvní výchova může ovlivnit diagnostický proces. Ukázalo se, že u obou dětí převládá jazyk majoritní společnosti i přesto, že každý z rodičů na dítě mluví svým mateřským jazykem. Druhý jazyk využívají děti kromě komunikace s rodičem spíše omezeně, ve většině případů využití je jazyk situačně vázán. Práce může sloužit jako...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis focuses on the issue of developmental language disorder in children growing up in a bilingual environment. The theoretical part defines key concepts such as speech, language, communication, bilingualism, and developmental language disorder. These topics are essential for understanding the research section of the thesis. The aim of the study is to analyse developmental language disorder in the observed children growing up in a bilingual environment. From this main objective, several specific sub-objectives emerge. To achieve them, research questions were formulated and subsequently answered in the conclusion of the thesis. The practical part is based on a qualitative approach using the case study method. For the purposes of the study, two bilingual children aged 6 and 9 diagnosed with developmental language disorder were observed. The research findings indicate that the manifestations of the disorder are fundamentally similar in both children but differ in intensity. Certain features are different for the children, which is due to their individual development. In addition, it was found that bilingual upbringing can influence the diagnostic process. The study showed that the language of the majority society prevails in both children, despite each parent speaking to the child in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV