Vývojová porucha jazyka u dětí vyrůstajících v bilingvním prostředí
Developmental language disorder in children growing up in a bilingual environment
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199003Identifikátory
SIS: 282220
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika/Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bilingvismus, vývojová porucha jazyka, narušená komunikační schopnostKlíčová slova (anglicky)
Bilingualism, developmental language disorder, impaired communication abilityTato bakalářská práce se věnuje problematice vývojové poruchy jazyka u dětí vyrůstajících v bilingvním prostředí. Teoretická část se zaměřuje na vymezení klíčových pojmů, jako jsou řeč, jazyk, komunikace, bilingvismus a vývojová porucha jazyka. Tato témata jsou nezbytná pro pochopení výzkumné části práce. Cílem práce je podat analýzu vývojové poruchy jazyka u pozorovaných dětí vyrůstajících v bilingvním prostředí. Z hlavního cíle vycházejí také dílčí cíle. Pro jejich splnění byly položeny výzkumné otázky, na které je v závěru práce odpovězeno. Výzkumná část práce je založena na kvalitativním přístupu s využitím metody případové studie. Pro účely práce byly pozorovány dvě bilingvní děti ve věku 6 a 9 let, u kterých byla diagnostikována vývojová porucha jazyka. Výsledky výzkumu ukazují, že jsou projevy poruchy u pozorovaných jedinců ve své podstatě stejné, ale působící v různé míře. Určité jevy jsou pro děti odlišné, což odráží jejich individuální vývoj. Bylo také zjištěno, že bilingvní výchova může ovlivnit diagnostický proces. Ukázalo se, že u obou dětí převládá jazyk majoritní společnosti i přesto, že každý z rodičů na dítě mluví svým mateřským jazykem. Druhý jazyk využívají děti kromě komunikace s rodičem spíše omezeně, ve většině případů využití je jazyk situačně vázán. Práce může sloužit jako...
This bachelor's thesis focuses on the issue of developmental language disorder in children growing up in a bilingual environment. The theoretical part defines key concepts such as speech, language, communication, bilingualism, and developmental language disorder. These topics are essential for understanding the research section of the thesis. The aim of the study is to analyse developmental language disorder in the observed children growing up in a bilingual environment. From this main objective, several specific sub-objectives emerge. To achieve them, research questions were formulated and subsequently answered in the conclusion of the thesis. The practical part is based on a qualitative approach using the case study method. For the purposes of the study, two bilingual children aged 6 and 9 diagnosed with developmental language disorder were observed. The research findings indicate that the manifestations of the disorder are fundamentally similar in both children but differ in intensity. Certain features are different for the children, which is due to their individual development. In addition, it was found that bilingual upbringing can influence the diagnostic process. The study showed that the language of the majority society prevails in both children, despite each parent speaking to the child in...