Show simple item record

Support for the development of communication skills in the education of children with different mother tongue
dc.contributor.advisorKorandová, Zuzana
dc.creatorProcházková, Agáta
dc.date.accessioned2025-06-20T00:55:59Z
dc.date.available2025-06-20T00:55:59Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198996
dc.description.abstractThis bachelor's thesis, named Support for the development of communication skills in the education of children with a different mother tongue, deals with the issue of the development of communication skills and language in children with a different mother tongue at the level of a regular Czech kindergarten. The theoretical part of the thesis is divided into two chapters, with the first chapter focusing on the explanation of the basic terminology in the field of communication, language and a child in preschool age, as well as a description of the development of communication skills in children with a different mother tongue. The second chapter is focused on preschool education of children with a different mother tongue in the Czech republic, the legislative regulation of preschool education and possible activities to support language development of preschool children. The practical part deals with the description of the qualitative research conducted in order to find out as much information as possible about the support of communication skills and education of children with a different mother tongue in selected kindergartens of a common types. The method used was semi- structured interview, which was further analysed by open coding interview analysis. The interview was conducted with a total of five...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce s názvem Podpora rozvoje komunikačních schopností ve vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem se zabývá problematikou rozvoje komunikační schopnosti a jazyka u dětí s odlišným mateřským jazykem na úrovni běžné české mateřské školy. Teoretická část práce je rozdělena na dvě kapitoly s tím, že první kapitola je zaměřena na vysvětlení základní terminologie v oblasti komunikace, jazyka, dítěte v předškolním věku a dále popisem vývoje komunikační schopnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem. Druhá kapitola se dále věnuje předškolnímu vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v České republice, legislativní úpravě předškolního vzdělávání a dále možným aktivitám pro podporu jazykového rozvoje u předškolních dětí. Praktická část se zabývá popisem provedeného kvalitativního výzkumného šetření s cílem zjistit co nejvíce informací o podpoře komunikačních schopností a vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem ve vybraných mateřských školách běžného typu. Použitou metodou byl polostrukturovaný rozhovor, který byl dále analyzován prostřednictvím otevřeného kódování. Rozhovor byl zrealizován celkem s pěti informanty, kterými byli vyučující ze čtyř různých mateřských škol. Výsledkem šetření jsou pak podrobné informace o práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem, používaných...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCommunication skillsen_US
dc.subjectdifferent mother tongueen_US
dc.subjectchild with a different mother tongueen_US
dc.subjectpreschool childen_US
dc.subjectkindergartenen_US
dc.subjectKomunikační schopnostcs_CZ
dc.subjectodlišný mateřský jazykcs_CZ
dc.subjectdítě s odlišným mateřským jazykemcs_CZ
dc.subjectdítě předškolního věkucs_CZ
dc.subjectmateřská školacs_CZ
dc.titlePodpora rozvoje komunikačních schopností ve vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykemcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-28
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId276277
dc.title.translatedSupport for the development of communication skills in the education of children with different mother tongueen_US
dc.contributor.refereeKomorná, Marie
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
thesis.degree.programSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce s názvem Podpora rozvoje komunikačních schopností ve vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem se zabývá problematikou rozvoje komunikační schopnosti a jazyka u dětí s odlišným mateřským jazykem na úrovni běžné české mateřské školy. Teoretická část práce je rozdělena na dvě kapitoly s tím, že první kapitola je zaměřena na vysvětlení základní terminologie v oblasti komunikace, jazyka, dítěte v předškolním věku a dále popisem vývoje komunikační schopnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem. Druhá kapitola se dále věnuje předškolnímu vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v České republice, legislativní úpravě předškolního vzdělávání a dále možným aktivitám pro podporu jazykového rozvoje u předškolních dětí. Praktická část se zabývá popisem provedeného kvalitativního výzkumného šetření s cílem zjistit co nejvíce informací o podpoře komunikačních schopností a vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem ve vybraných mateřských školách běžného typu. Použitou metodou byl polostrukturovaný rozhovor, který byl dále analyzován prostřednictvím otevřeného kódování. Rozhovor byl zrealizován celkem s pěti informanty, kterými byli vyučující ze čtyř různých mateřských škol. Výsledkem šetření jsou pak podrobné informace o práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem, používaných...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis, named Support for the development of communication skills in the education of children with a different mother tongue, deals with the issue of the development of communication skills and language in children with a different mother tongue at the level of a regular Czech kindergarten. The theoretical part of the thesis is divided into two chapters, with the first chapter focusing on the explanation of the basic terminology in the field of communication, language and a child in preschool age, as well as a description of the development of communication skills in children with a different mother tongue. The second chapter is focused on preschool education of children with a different mother tongue in the Czech republic, the legislative regulation of preschool education and possible activities to support language development of preschool children. The practical part deals with the description of the qualitative research conducted in order to find out as much information as possible about the support of communication skills and education of children with a different mother tongue in selected kindergartens of a common types. The method used was semi- structured interview, which was further analysed by open coding interview analysis. The interview was conducted with a total of five...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV