Podpora rozvoje komunikačních schopností ve vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem
Support for the development of communication skills in the education of children with different mother tongue
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198996Identifikátory
SIS: 276277
Kolekce
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika/Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Komunikační schopnost, odlišný mateřský jazyk, dítě s odlišným mateřským jazykem, dítě předškolního věku, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
Communication skills, different mother tongue, child with a different mother tongue, preschool child, kindergartenTato bakalářská práce s názvem Podpora rozvoje komunikačních schopností ve vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem se zabývá problematikou rozvoje komunikační schopnosti a jazyka u dětí s odlišným mateřským jazykem na úrovni běžné české mateřské školy. Teoretická část práce je rozdělena na dvě kapitoly s tím, že první kapitola je zaměřena na vysvětlení základní terminologie v oblasti komunikace, jazyka, dítěte v předškolním věku a dále popisem vývoje komunikační schopnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem. Druhá kapitola se dále věnuje předškolnímu vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v České republice, legislativní úpravě předškolního vzdělávání a dále možným aktivitám pro podporu jazykového rozvoje u předškolních dětí. Praktická část se zabývá popisem provedeného kvalitativního výzkumného šetření s cílem zjistit co nejvíce informací o podpoře komunikačních schopností a vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem ve vybraných mateřských školách běžného typu. Použitou metodou byl polostrukturovaný rozhovor, který byl dále analyzován prostřednictvím otevřeného kódování. Rozhovor byl zrealizován celkem s pěti informanty, kterými byli vyučující ze čtyř různých mateřských škol. Výsledkem šetření jsou pak podrobné informace o práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem, používaných...
This bachelor's thesis, named Support for the development of communication skills in the education of children with a different mother tongue, deals with the issue of the development of communication skills and language in children with a different mother tongue at the level of a regular Czech kindergarten. The theoretical part of the thesis is divided into two chapters, with the first chapter focusing on the explanation of the basic terminology in the field of communication, language and a child in preschool age, as well as a description of the development of communication skills in children with a different mother tongue. The second chapter is focused on preschool education of children with a different mother tongue in the Czech republic, the legislative regulation of preschool education and possible activities to support language development of preschool children. The practical part deals with the description of the qualitative research conducted in order to find out as much information as possible about the support of communication skills and education of children with a different mother tongue in selected kindergartens of a common types. The method used was semi- structured interview, which was further analysed by open coding interview analysis. The interview was conducted with a total of five...