Jazzová hudba jako inspirace pro výuku hudební výchovy na 2. stupni základních škol
Jazz as an Inspiration for Teaching Music at Lower Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198891Identifikátory
SIS: 281597
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotný, Vít
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
28. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jazz, jazzová improvizace, dětská tvořivost, metodické materiály, doprovodné nahrávky, didaktické partituryKlíčová slova (anglicky)
Jazz, jazz improvisation, children's creativity, methodical materials, backing tracks, didactic scoresDiplomová práce se zaměřuje na výuku jazzu na druhém stupni základních škol v České republice. Zkoumá didaktický potenciál tohoto hudebního žánru, a to s důrazem na rozvoj dětské tvořivosti prostřednictvím jazzové improvizace. Nejprve se zaměřuje na teoretické poznatky v oblasti jazzu, shrnuje jeho vývoj a představuje jeho charakteristické znaky. Dále se zabývá postavením hudební výchovy v rámci kurikula a představuje hlavní cíle našeho vzdělávacího systému. Cílem této práce je na základě získaných poznatků analyzovat dostupné učební materiály zaměřené na jazzovou hudbu pro druhý stupeň základních škol a případně je doplnit či rozšířit o další návrhy na aktivity, které by byly v souladu s aktuálními vzdělávacími požadavky.
This thesis focuses on the teaching of jazz at the lower secondary schools in the Czech Republic. It explores the didactic potential of this musical genre, with an emphasis on the development of children's creativity through jazz improvisation. First, it focuses on theoretical knowledge in the field of jazz, summarizes its development and presents its characteristic features. It also deals with the role of music education within the curriculum and introduces the main goals of our educational system. The aim of this thesis is to analyse the available teaching materials focused on jazz music for the lower secondary schools and possibly to supplement or expand them with other suggestions for activities that would be in accordance with current educational requirements.