Jazzová hudba jako inspirace pro výuku hudební výchovy na 2. stupni základních škol
Jazz as an Inspiration for Teaching Music at Lower Secondary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198891Identifiers
Study Information System: 281597
Collections
- Kvalifikační práce [19963]
Author
Advisor
Referee
Novotný, Vít
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jazz, jazzová improvizace, dětská tvořivost, metodické materiály, doprovodné nahrávky, didaktické partituryKeywords (English)
Jazz, jazz improvisation, children's creativity, methodical materials, backing tracks, didactic scoresDiplomová práce se zaměřuje na výuku jazzu na druhém stupni základních škol v České republice. Zkoumá didaktický potenciál tohoto hudebního žánru, a to s důrazem na rozvoj dětské tvořivosti prostřednictvím jazzové improvizace. Nejprve se zaměřuje na teoretické poznatky v oblasti jazzu, shrnuje jeho vývoj a představuje jeho charakteristické znaky. Dále se zabývá postavením hudební výchovy v rámci kurikula a představuje hlavní cíle našeho vzdělávacího systému. Cílem této práce je na základě získaných poznatků analyzovat dostupné učební materiály zaměřené na jazzovou hudbu pro druhý stupeň základních škol a případně je doplnit či rozšířit o další návrhy na aktivity, které by byly v souladu s aktuálními vzdělávacími požadavky.
This thesis focuses on the teaching of jazz at the lower secondary schools in the Czech Republic. It explores the didactic potential of this musical genre, with an emphasis on the development of children's creativity through jazz improvisation. First, it focuses on theoretical knowledge in the field of jazz, summarizes its development and presents its characteristic features. It also deals with the role of music education within the curriculum and introduces the main goals of our educational system. The aim of this thesis is to analyse the available teaching materials focused on jazz music for the lower secondary schools and possibly to supplement or expand them with other suggestions for activities that would be in accordance with current educational requirements.