Fonologické schopnosti u dětí s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku
The Phonological Awareness Skills of Children with Severe Visual Impairment in Preschool Age
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198885Identifikátory
SIS: 282185
Kolekce
- Kvalifikační práce [19975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika/Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Fonologické schopnosti, zrakové postižení, předškolní věkKlíčová slova (anglicky)
Phonological awareness skills, visual impairment, preschool ageBakalářská práce se zabývá problematikou fonologických schopností dětí s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku. Cílem bakalářské práce je pokusit se na vzorku čtyř dětí analyzovat, jaké jsou jejich fonologické schopnosti a jakým způsobem tyto schopnosti těžké zrakové postižení ovlivňuje. V návaznosti na hlavní výzkumný cíl byly stanoveny dílčí cíle, ze kterých byly následně formulovány výzkumné otázky, na které se bakalářská práce snaží najít odpovědi. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a výzkumné. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola se věnuje základnímu vymezení fonologie, fonologickým schopnostem, materiálům, které lze využívat k jejich testování a charakteristice předškolního věku. Druhá kapitola teoretické části se zabývá zrakovými vadami dětí z případových studií, vlivem zrakového postižení na vývoj dítěte a symptomatickou logopedickou intervencí u těchto dětí. Další kapitolou bakalářské práce je výzkumná část, která byla zpracována do několika případových studií a má kvalitativní charakter. Při výzkumném šetření byly využity metody analýza anamnestických údajů, pozorování a analýza výsledků hodnocení fonologických schopností. U dětí z výzkumného vzorku byly pod dohledem klinického logopeda analyzovány fonologické schopnosti prostřednictvím...
The bachelor thesis deals with the topic of phonological skills of children with severe visual impairment in preschool age. The aim of the bachelor thesis is to try to analyse, on a sample of four children, what their phonological skills are and how severe visual impairment affects them. In the relation to the main research objective, sub - objectives have been set, from which research questions have been formulated, which the bachelor thesis seeks to answer. The bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and research. The theoretical part consists of two chapters. The first chapter is devoted to the basic definition of phonology, phonological abilities, materials that can be used to test them and characteristics of preschool age. The second chapter of the theoretical part deals with the visual impairments of the case study children, the impact of visual impairments on the child's development and symptomatic speech therapy intervention in these children. The next chapter of the bachelor thesis is the research part, which was prepared in the form of several case studies and is qualitative in nature. The methods used in the research were analysis of anamnestic data, observation and analysis of the results of phonological skills assessment. The phonological skills of the children in the...