Zobrazit minimální záznam

Nationalism and colonialism in selected civil education textbooks
dc.contributor.advisorOndráček, Vojtěch
dc.creatorŠvec, Pavel
dc.date.accessioned2025-06-20T04:22:41Z
dc.date.available2025-06-20T04:22:41Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198881
dc.description.abstractThe thesis Nationalism and Colonialism in Selected Civic Education Textbooks focuses on selected Czechoslovak and Czech textbooks. These textbooks are subjected to an analysis aimed at determining the extent to which colonialism and nationalism are represented as formative elements in textbooks from the so-called First Republic period and in contemporary materials. The analysis also identifies which conceptual frameworks of civic education have persisted and which have disappeared over time. A qualitative comparison was conducted on seven textbooks from each period, all of which were approved by the Ministry of Education. Special attention was paid to chapters dealing with terms such as nation, patriotism, nationalism, state, minority, majority, culture, art, or international community. The thesis is divided into three main parts. The first part examines textbooks from the earlier historical period, confirming assumptions regarding the nationalist and colonialist tendencies present in those materials. The second part focuses on contemporary textbooks, while the third part compares the findings of the previous two sections. Despite current textbook authors being required to follow the Ministry of Education's Framework Educational Program, the study confirms the hypothesis that certain undesirable...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce Nacionalismus a kolonialismus ve vybraných učebnicích výchovy k občanství se věnuje vybraným československým a českým učebnicím. Ty jsou podrobeny analýze, která má za cíl určit množství, v jakém je kolonialismus a nacionalismus zastoupen coby tvárný prvek v učebnicích tzv. první republiky a v současnosti. Dále analýza určuje, které koncepty výkladu výuky k občanství se reprodukují doposud, případně které koncepty vymizely. Kvalitativní komparace celků učebnic takto zkoumala z obou období po sedmi učebnicích, které měly doložku Ministerstva školství. Zvláštní pozornost se věnovala v učebnicích kapitolám obsahujícím např. pojmy národ, vlastenectví, nacionalismus, stát, minorita, majorita, kultura, umění nebo mezinárodní společenství. Práce je rozdělena na tři hlavní části. První část práce se věnuje učebnicím staršího období. Analýza tohoto celku potvrdila předpoklady o nacionalistické a koloniálně zatížené podobě učebnic tohoto období. Druhá část se věnuje současným učebnicím a třetí porovnává výsledky předešlých dvou celků mezi sebou. I přesto, že se v současné době mají autoři učebnic povinnost řídit Rámcovým vzdělávacím programem Ministerstva školství, je výsledkem této diplomové práce potvrzení předpokladu, že se část nežádoucích konceptů prvorepublikové občanské výchovy stále...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectnationalismen_US
dc.subjectcolonialismen_US
dc.subjectpatriotismen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectcivil educationen_US
dc.subjectnacionalismuscs_CZ
dc.subjectkolonialismuscs_CZ
dc.subjectvlastenectvícs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjectobčanská naukacs_CZ
dc.subjectvýchova k občanstvícs_CZ
dc.titleNacionalismus a kolonialismus ve vybraných učebnicích výchovy k občanstvícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId282261
dc.title.translatedNationalism and colonialism in selected civil education textbooksen_US
dc.contributor.refereeRybák, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce Nacionalismus a kolonialismus ve vybraných učebnicích výchovy k občanství se věnuje vybraným československým a českým učebnicím. Ty jsou podrobeny analýze, která má za cíl určit množství, v jakém je kolonialismus a nacionalismus zastoupen coby tvárný prvek v učebnicích tzv. první republiky a v současnosti. Dále analýza určuje, které koncepty výkladu výuky k občanství se reprodukují doposud, případně které koncepty vymizely. Kvalitativní komparace celků učebnic takto zkoumala z obou období po sedmi učebnicích, které měly doložku Ministerstva školství. Zvláštní pozornost se věnovala v učebnicích kapitolám obsahujícím např. pojmy národ, vlastenectví, nacionalismus, stát, minorita, majorita, kultura, umění nebo mezinárodní společenství. Práce je rozdělena na tři hlavní části. První část práce se věnuje učebnicím staršího období. Analýza tohoto celku potvrdila předpoklady o nacionalistické a koloniálně zatížené podobě učebnic tohoto období. Druhá část se věnuje současným učebnicím a třetí porovnává výsledky předešlých dvou celků mezi sebou. I přesto, že se v současné době mají autoři učebnic povinnost řídit Rámcovým vzdělávacím programem Ministerstva školství, je výsledkem této diplomové práce potvrzení předpokladu, že se část nežádoucích konceptů prvorepublikové občanské výchovy stále...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis Nationalism and Colonialism in Selected Civic Education Textbooks focuses on selected Czechoslovak and Czech textbooks. These textbooks are subjected to an analysis aimed at determining the extent to which colonialism and nationalism are represented as formative elements in textbooks from the so-called First Republic period and in contemporary materials. The analysis also identifies which conceptual frameworks of civic education have persisted and which have disappeared over time. A qualitative comparison was conducted on seven textbooks from each period, all of which were approved by the Ministry of Education. Special attention was paid to chapters dealing with terms such as nation, patriotism, nationalism, state, minority, majority, culture, art, or international community. The thesis is divided into three main parts. The first part examines textbooks from the earlier historical period, confirming assumptions regarding the nationalist and colonialist tendencies present in those materials. The second part focuses on contemporary textbooks, while the third part compares the findings of the previous two sections. Despite current textbook authors being required to follow the Ministry of Education's Framework Educational Program, the study confirms the hypothesis that certain undesirable...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV