Nacionalismus a kolonialismus ve vybraných učebnicích výchovy k občanství
Nationalism and colonialism in selected civil education textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198881Identifikátory
SIS: 282261
Kolekce
- Kvalifikační práce [19958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rybák, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
27. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nacionalismus, kolonialismus, vlastenectví, školství, občanská nauka, výchova k občanstvíKlíčová slova (anglicky)
nationalism, colonialism, patriotism, education, civil educationDiplomová práce Nacionalismus a kolonialismus ve vybraných učebnicích výchovy k občanství se věnuje vybraným československým a českým učebnicím. Ty jsou podrobeny analýze, která má za cíl určit množství, v jakém je kolonialismus a nacionalismus zastoupen coby tvárný prvek v učebnicích tzv. první republiky a v současnosti. Dále analýza určuje, které koncepty výkladu výuky k občanství se reprodukují doposud, případně které koncepty vymizely. Kvalitativní komparace celků učebnic takto zkoumala z obou období po sedmi učebnicích, které měly doložku Ministerstva školství. Zvláštní pozornost se věnovala v učebnicích kapitolám obsahujícím např. pojmy národ, vlastenectví, nacionalismus, stát, minorita, majorita, kultura, umění nebo mezinárodní společenství. Práce je rozdělena na tři hlavní části. První část práce se věnuje učebnicím staršího období. Analýza tohoto celku potvrdila předpoklady o nacionalistické a koloniálně zatížené podobě učebnic tohoto období. Druhá část se věnuje současným učebnicím a třetí porovnává výsledky předešlých dvou celků mezi sebou. I přesto, že se v současné době mají autoři učebnic povinnost řídit Rámcovým vzdělávacím programem Ministerstva školství, je výsledkem této diplomové práce potvrzení předpokladu, že se část nežádoucích konceptů prvorepublikové občanské výchovy stále...
The thesis Nationalism and Colonialism in Selected Civic Education Textbooks focuses on selected Czechoslovak and Czech textbooks. These textbooks are subjected to an analysis aimed at determining the extent to which colonialism and nationalism are represented as formative elements in textbooks from the so-called First Republic period and in contemporary materials. The analysis also identifies which conceptual frameworks of civic education have persisted and which have disappeared over time. A qualitative comparison was conducted on seven textbooks from each period, all of which were approved by the Ministry of Education. Special attention was paid to chapters dealing with terms such as nation, patriotism, nationalism, state, minority, majority, culture, art, or international community. The thesis is divided into three main parts. The first part examines textbooks from the earlier historical period, confirming assumptions regarding the nationalist and colonialist tendencies present in those materials. The second part focuses on contemporary textbooks, while the third part compares the findings of the previous two sections. Despite current textbook authors being required to follow the Ministry of Education's Framework Educational Program, the study confirms the hypothesis that certain undesirable...