Show simple item record

Education of persons serving a prison sentence
dc.contributor.advisorVeteška, Jaroslav
dc.creatorVětrovec, David
dc.date.accessioned2025-06-20T04:28:51Z
dc.date.available2025-06-20T04:28:51Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198866
dc.description.abstractThis qualification thesis focuses on the examination of education of convicted persons as a key tool for resocialisation and support of their subsequent integration into society. The research is carried out in a Czech prison setting and focuses exclusively on the perspective of the prisoners themselves. The aim is to understand their experiences, their motivation to participate in educational programmes during their imprisonment and the subjectively perceived benefits of educational activities for personal and professional development. The work builds on the theoretical foundations of social andragogy and relies on the concept of education as a transformative and rehabilitative tool in the life crisis of an individual. The research design of the thesis uses a quantitative methodology, namely interviewing using a questionnaire of my own design and subsequent thematic analysis and interpretation of the data. The results of the research probe provide insight into the educational needs and attitudes of convicts and contribute to the professional discussion on the importance of education in the context of penitentiary and post-penitentiary practice in the Czech Republic. The findings may inspire the development of more effective educational strategies and andragogical interventions aimed at supporting...en_US
dc.description.abstractTato kvalifikační práce se zaměřuje na zkoumání vzdělávání odsouzených osob jako klíčového nástroje resocializace a podpory jejich následné integrace do společnosti. Výzkum je realizován v prostředí českého vězeňského zařízení a soustředí se výhradně na perspektivu samotných vězňů. Cílem je porozumět jejich zkušenostem, motivaci k účasti na vzdělávacích programech během výkonu trestu a subjektivně vnímanému přínosu edukačních aktivit pro osobní a profesní rozvoj. Práce staví na teoretických východiscích sociální andragogiky a opírá se o koncept vzdělávání jako transformačního a rehabilitačního nástroje v životní krizi jedince. Výzkumný design diplomové práce využívá kvantitativní metodologii, konkrétně dotazování pomocí dotazníku vlastní konstrukce a následnou tematickou analýzu a interpretaci dat. Výsledky výzkumné sondy poskytují vhled do edukačních potřeb a postojů odsouzených a přispívají k odborné diskusi o významu vzdělávání v kontextu penitenciární a postpenitenciární praxe v ČR. Zjištění mohou být inspirací pro tvorbu efektivnějších vzdělávacích strategií a andragogických intervencí zaměřených na podporu reintegrace osob po výkonu trestu. Edukace a resocializace odsouzených představují zásadní předpoklad úspěšného sociálního začlenění jedinců po propuštění z výkonu trestu. Vzdělávací...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsocial andragogyen_US
dc.subjecteducation of convictsen_US
dc.subjectresocializationen_US
dc.subjectprison environmenten_US
dc.subjectimprisonmenten_US
dc.subjectsociální andragogikacs_CZ
dc.subjectedukace odsouzenýchcs_CZ
dc.subjectresocializacecs_CZ
dc.subjectprostředí věznicecs_CZ
dc.subjectvýkon trestu odnětí svobodycs_CZ
dc.titleVzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobodycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentKatedra andragogiky a managementu vzdělávánícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId282897
dc.title.translatedEducation of persons serving a prison sentenceen_US
dc.contributor.refereeKříž, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult education and educational managementen_US
thesis.degree.disciplineAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programAdult education and educational managementen_US
thesis.degree.programAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra andragogiky a managementu vzdělávánícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult education and educational managementen_US
uk.degree-program.csAndragogika a management vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enAdult education and educational managementen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato kvalifikační práce se zaměřuje na zkoumání vzdělávání odsouzených osob jako klíčového nástroje resocializace a podpory jejich následné integrace do společnosti. Výzkum je realizován v prostředí českého vězeňského zařízení a soustředí se výhradně na perspektivu samotných vězňů. Cílem je porozumět jejich zkušenostem, motivaci k účasti na vzdělávacích programech během výkonu trestu a subjektivně vnímanému přínosu edukačních aktivit pro osobní a profesní rozvoj. Práce staví na teoretických východiscích sociální andragogiky a opírá se o koncept vzdělávání jako transformačního a rehabilitačního nástroje v životní krizi jedince. Výzkumný design diplomové práce využívá kvantitativní metodologii, konkrétně dotazování pomocí dotazníku vlastní konstrukce a následnou tematickou analýzu a interpretaci dat. Výsledky výzkumné sondy poskytují vhled do edukačních potřeb a postojů odsouzených a přispívají k odborné diskusi o významu vzdělávání v kontextu penitenciární a postpenitenciární praxe v ČR. Zjištění mohou být inspirací pro tvorbu efektivnějších vzdělávacích strategií a andragogických intervencí zaměřených na podporu reintegrace osob po výkonu trestu. Edukace a resocializace odsouzených představují zásadní předpoklad úspěšného sociálního začlenění jedinců po propuštění z výkonu trestu. Vzdělávací...cs_CZ
uk.abstract.enThis qualification thesis focuses on the examination of education of convicted persons as a key tool for resocialisation and support of their subsequent integration into society. The research is carried out in a Czech prison setting and focuses exclusively on the perspective of the prisoners themselves. The aim is to understand their experiences, their motivation to participate in educational programmes during their imprisonment and the subjectively perceived benefits of educational activities for personal and professional development. The work builds on the theoretical foundations of social andragogy and relies on the concept of education as a transformative and rehabilitative tool in the life crisis of an individual. The research design of the thesis uses a quantitative methodology, namely interviewing using a questionnaire of my own design and subsequent thematic analysis and interpretation of the data. The results of the research probe provide insight into the educational needs and attitudes of convicts and contribute to the professional discussion on the importance of education in the context of penitentiary and post-penitentiary practice in the Czech Republic. The findings may inspire the development of more effective educational strategies and andragogical interventions aimed at supporting...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra andragogiky a managementu vzdělávánícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV