Vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody
Education of persons serving a prison sentence
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198866Identifiers
Study Information System: 282897
Collections
- Kvalifikační práce [19958]
Author
Advisor
Referee
Kříž, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální andragogika, edukace odsouzených, resocializace, prostředí věznice, výkon trestu odnětí svobodyKeywords (English)
social andragogy, education of convicts, resocialization, prison environment, imprisonmentTato kvalifikační práce se zaměřuje na zkoumání vzdělávání odsouzených osob jako klíčového nástroje resocializace a podpory jejich následné integrace do společnosti. Výzkum je realizován v prostředí českého vězeňského zařízení a soustředí se výhradně na perspektivu samotných vězňů. Cílem je porozumět jejich zkušenostem, motivaci k účasti na vzdělávacích programech během výkonu trestu a subjektivně vnímanému přínosu edukačních aktivit pro osobní a profesní rozvoj. Práce staví na teoretických východiscích sociální andragogiky a opírá se o koncept vzdělávání jako transformačního a rehabilitačního nástroje v životní krizi jedince. Výzkumný design diplomové práce využívá kvantitativní metodologii, konkrétně dotazování pomocí dotazníku vlastní konstrukce a následnou tematickou analýzu a interpretaci dat. Výsledky výzkumné sondy poskytují vhled do edukačních potřeb a postojů odsouzených a přispívají k odborné diskusi o významu vzdělávání v kontextu penitenciární a postpenitenciární praxe v ČR. Zjištění mohou být inspirací pro tvorbu efektivnějších vzdělávacích strategií a andragogických intervencí zaměřených na podporu reintegrace osob po výkonu trestu. Edukace a resocializace odsouzených představují zásadní předpoklad úspěšného sociálního začlenění jedinců po propuštění z výkonu trestu. Vzdělávací...
This qualification thesis focuses on the examination of education of convicted persons as a key tool for resocialisation and support of their subsequent integration into society. The research is carried out in a Czech prison setting and focuses exclusively on the perspective of the prisoners themselves. The aim is to understand their experiences, their motivation to participate in educational programmes during their imprisonment and the subjectively perceived benefits of educational activities for personal and professional development. The work builds on the theoretical foundations of social andragogy and relies on the concept of education as a transformative and rehabilitative tool in the life crisis of an individual. The research design of the thesis uses a quantitative methodology, namely interviewing using a questionnaire of my own design and subsequent thematic analysis and interpretation of the data. The results of the research probe provide insight into the educational needs and attitudes of convicts and contribute to the professional discussion on the importance of education in the context of penitentiary and post-penitentiary practice in the Czech Republic. The findings may inspire the development of more effective educational strategies and andragogical interventions aimed at supporting...