Show simple item record

Teaching financial literacy at the lower secondary school in a school for students with hearing impairments
dc.contributor.advisorKomorná, Marie
dc.creatorHoráková, Hana
dc.date.accessioned2025-06-20T03:30:14Z
dc.date.available2025-06-20T03:30:14Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198844
dc.description.abstractThe bachelor thesis focuses on the teaching of financial literacy at the lower secondary school in a school for students with hearing impairments. The theoretical part of the thesis presents the issue of hearing impairment, provides an overview of communication systems, and discusses educational approaches for students with hearing impairments. It further focuses on literacy, with an emphasis on reading and financial literacy. The research part uses the method of semi-structured interviews with teachers who teach subjects including financial literacy topics at schools for students with hearing impairments. The aim of the research is to find out which teaching materials and methods teachers use and how they approach the development of this key competence. The thesis aims to provide insight into this issue and to offer a basis for further discussion on how to make financial literacy education more effective for students with hearing impairments.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá výukou finanční gramotnosti na 2. stupni základní školy pro žáky se sluchovým postižením. Teoretická část práce představuje problematiku sluchového postižení, přehled komunikačních systémů a přístupů k vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Dále se zaměřuje na gramotnost se zaměřením na čtenářskou a finanční gramotnost. Výzkumná část využívá metodu polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy, kteří na školách pro žáky se sluchovým postižením vyučují předměty zahrnující témata finanční gramotnosti. Cílem šetření je zjistit, jaké výukové materiály a metody pedagogové při výuce využívají a jak přistupují k rozvoji této klíčové kompetence. Práce usiluje o přiblížení této problematiky a nabídnutí podkladů pro další diskusi o možnostech zefektivnění výuky finanční gramotnosti u žáků se sluchovým postižením.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectFinancial literacyen_US
dc.subjectFinancial literacy educationen_US
dc.subjectStudents with hearing impairmentsen_US
dc.subjectInterview with teachersen_US
dc.subjectFinanční gramotnostcs_CZ
dc.subjectvýuka finanční gramotnostics_CZ
dc.subjectžáci se sluchovým postiženímcs_CZ
dc.subjectrozhovor s vyučujícímics_CZ
dc.titleVýuka finanční gramotnosti na 2. stupni základní školy pro žáky se sluchovým postiženímcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281205
dc.title.translatedTeaching financial literacy at the lower secondary school in a school for students with hearing impairmentsen_US
dc.contributor.refereeKotvová, Miroslava
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
thesis.degree.programSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá výukou finanční gramotnosti na 2. stupni základní školy pro žáky se sluchovým postižením. Teoretická část práce představuje problematiku sluchového postižení, přehled komunikačních systémů a přístupů k vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Dále se zaměřuje na gramotnost se zaměřením na čtenářskou a finanční gramotnost. Výzkumná část využívá metodu polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy, kteří na školách pro žáky se sluchovým postižením vyučují předměty zahrnující témata finanční gramotnosti. Cílem šetření je zjistit, jaké výukové materiály a metody pedagogové při výuce využívají a jak přistupují k rozvoji této klíčové kompetence. Práce usiluje o přiblížení této problematiky a nabídnutí podkladů pro další diskusi o možnostech zefektivnění výuky finanční gramotnosti u žáků se sluchovým postižením.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis focuses on the teaching of financial literacy at the lower secondary school in a school for students with hearing impairments. The theoretical part of the thesis presents the issue of hearing impairment, provides an overview of communication systems, and discusses educational approaches for students with hearing impairments. It further focuses on literacy, with an emphasis on reading and financial literacy. The research part uses the method of semi-structured interviews with teachers who teach subjects including financial literacy topics at schools for students with hearing impairments. The aim of the research is to find out which teaching materials and methods teachers use and how they approach the development of this key competence. The thesis aims to provide insight into this issue and to offer a basis for further discussion on how to make financial literacy education more effective for students with hearing impairments.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV