dc.contributor.advisor | Komorná, Marie | |
dc.creator | Horáková, Hana | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T03:30:14Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T03:30:14Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/198844 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis focuses on the teaching of financial literacy at the lower secondary school in a school for students with hearing impairments. The theoretical part of the thesis presents the issue of hearing impairment, provides an overview of communication systems, and discusses educational approaches for students with hearing impairments. It further focuses on literacy, with an emphasis on reading and financial literacy. The research part uses the method of semi-structured interviews with teachers who teach subjects including financial literacy topics at schools for students with hearing impairments. The aim of the research is to find out which teaching materials and methods teachers use and how they approach the development of this key competence. The thesis aims to provide insight into this issue and to offer a basis for further discussion on how to make financial literacy education more effective for students with hearing impairments. | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá výukou finanční gramotnosti na 2. stupni základní školy pro žáky se sluchovým postižením. Teoretická část práce představuje problematiku sluchového postižení, přehled komunikačních systémů a přístupů k vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Dále se zaměřuje na gramotnost se zaměřením na čtenářskou a finanční gramotnost. Výzkumná část využívá metodu polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy, kteří na školách pro žáky se sluchovým postižením vyučují předměty zahrnující témata finanční gramotnosti. Cílem šetření je zjistit, jaké výukové materiály a metody pedagogové při výuce využívají a jak přistupují k rozvoji této klíčové kompetence. Práce usiluje o přiblížení této problematiky a nabídnutí podkladů pro další diskusi o možnostech zefektivnění výuky finanční gramotnosti u žáků se sluchovým postižením. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Financial literacy | en_US |
dc.subject | Financial literacy education | en_US |
dc.subject | Students with hearing impairments | en_US |
dc.subject | Interview with teachers | en_US |
dc.subject | Finanční gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | výuka finanční gramotnosti | cs_CZ |
dc.subject | žáci se sluchovým postižením | cs_CZ |
dc.subject | rozhovor s vyučujícími | cs_CZ |
dc.title | Výuka finanční gramotnosti na 2. stupni základní školy pro žáky se sluchovým postižením | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-27 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 281205 | |
dc.title.translated | Teaching financial literacy at the lower secondary school in a school for students with hearing impairments | en_US |
dc.contributor.referee | Kotvová, Miroslava | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education/Speech Therapy | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá výukou finanční gramotnosti na 2. stupni základní školy pro žáky se sluchovým postižením. Teoretická část práce představuje problematiku sluchového postižení, přehled komunikačních systémů a přístupů k vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Dále se zaměřuje na gramotnost se zaměřením na čtenářskou a finanční gramotnost. Výzkumná část využívá metodu polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy, kteří na školách pro žáky se sluchovým postižením vyučují předměty zahrnující témata finanční gramotnosti. Cílem šetření je zjistit, jaké výukové materiály a metody pedagogové při výuce využívají a jak přistupují k rozvoji této klíčové kompetence. Práce usiluje o přiblížení této problematiky a nabídnutí podkladů pro další diskusi o možnostech zefektivnění výuky finanční gramotnosti u žáků se sluchovým postižením. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis focuses on the teaching of financial literacy at the lower secondary school in a school for students with hearing impairments. The theoretical part of the thesis presents the issue of hearing impairment, provides an overview of communication systems, and discusses educational approaches for students with hearing impairments. It further focuses on literacy, with an emphasis on reading and financial literacy. The research part uses the method of semi-structured interviews with teachers who teach subjects including financial literacy topics at schools for students with hearing impairments. The aim of the research is to find out which teaching materials and methods teachers use and how they approach the development of this key competence. The thesis aims to provide insight into this issue and to offer a basis for further discussion on how to make financial literacy education more effective for students with hearing impairments. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |