Show simple item record

Implementing the concept of wellbeing into civic education classes
dc.contributor.advisorDvořáková, Michaela
dc.creatorŠvarcová, Tereza
dc.date.accessioned2025-06-20T03:26:22Z
dc.date.available2025-06-20T03:26:22Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198840
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to explore the possibilities and benefits of implementing the concept of wellbeing into civic education classes in primary schools. The thesis focuses on the theoretical framework of wellbeing, its importance for the personal and social development of pupils and the possibilities of incorporating this concept into the civic education curriculum. The theoretical part analyses the current situation in which the emphasis on the promotion of wellbeing appears to be significant. The thesis presents the theoretical background of the concept, analyses the key aspects of wellbeing, including its psychological, social and emotional components. This is followed by a presentation and comparison of the implementation of the concept of wellbeing in the civic education curriculum of selected countries. Based on the analysis of the Czech Framework Curriculum, current strategic documents of educational policy and comparison of foreign approaches, recommendations will be proposed on how to implement the concept of wellbeing in Czech civic education.en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce je prozkoumat možnosti a přínosy implementace konceptu wellbeingu (duševní pohody) do hodin občanské výchovy na základních školách. Práce se zaměřuje na teoretický rámec wellbeingu, jeho význam pro osobní a společenský rozvoj žáků a na možnosti začlenění tohoto konceptu do kurikula občanského vzdělávání. V teoretické části je analyzována aktuální situace, ve které se důraz na podporu wellbeingu ukazuje jako významný. Práce představuje teoretická východiska konceptu, analyzuje klíčové aspekty wellbeingu, včetně jeho psychologických, sociálních a emocionálních složek. Na to navazuje představení a porovnání implementace konceptu wellbeing do občanského vzdělávání v kurikulu vybraných zemí. Na základě analýzy českého rámcového vzdělávacího programu, aktuálních strategických dokumentů vzdělávací politiky a komparace zahraničních přístupů budou navržena doporučení, jak koncept wellbeingu implementovat v českém občanském vzdělávání.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectwellbeingen_US
dc.subjectcivicsen_US
dc.subjectschool educationen_US
dc.subjectpersonal developmenten_US
dc.subjectschool climateen_US
dc.subjectpedagogyen_US
dc.subjectwellbeingcs_CZ
dc.subjectobčanská výchovacs_CZ
dc.subjectškolní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectosobní rozvojcs_CZ
dc.subjectškolní klimacs_CZ
dc.subjectpedagogikacs_CZ
dc.titleImplementace konceptu wellbeingu do hodin občanské výchovycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId280815
dc.title.translatedImplementing the concept of wellbeing into civic education classesen_US
dc.contributor.refereeTerry, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je prozkoumat možnosti a přínosy implementace konceptu wellbeingu (duševní pohody) do hodin občanské výchovy na základních školách. Práce se zaměřuje na teoretický rámec wellbeingu, jeho význam pro osobní a společenský rozvoj žáků a na možnosti začlenění tohoto konceptu do kurikula občanského vzdělávání. V teoretické části je analyzována aktuální situace, ve které se důraz na podporu wellbeingu ukazuje jako významný. Práce představuje teoretická východiska konceptu, analyzuje klíčové aspekty wellbeingu, včetně jeho psychologických, sociálních a emocionálních složek. Na to navazuje představení a porovnání implementace konceptu wellbeing do občanského vzdělávání v kurikulu vybraných zemí. Na základě analýzy českého rámcového vzdělávacího programu, aktuálních strategických dokumentů vzdělávací politiky a komparace zahraničních přístupů budou navržena doporučení, jak koncept wellbeingu implementovat v českém občanském vzdělávání.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to explore the possibilities and benefits of implementing the concept of wellbeing into civic education classes in primary schools. The thesis focuses on the theoretical framework of wellbeing, its importance for the personal and social development of pupils and the possibilities of incorporating this concept into the civic education curriculum. The theoretical part analyses the current situation in which the emphasis on the promotion of wellbeing appears to be significant. The thesis presents the theoretical background of the concept, analyses the key aspects of wellbeing, including its psychological, social and emotional components. This is followed by a presentation and comparison of the implementation of the concept of wellbeing in the civic education curriculum of selected countries. Based on the analysis of the Czech Framework Curriculum, current strategic documents of educational policy and comparison of foreign approaches, recommendations will be proposed on how to implement the concept of wellbeing in Czech civic education.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV