Implementace konceptu wellbeingu do hodin občanské výchovy
Implementing the concept of wellbeing into civic education classes
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198840Identifikátory
SIS: 280815
Kolekce
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Terry, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
27. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
wellbeing, občanská výchova, školní vzdělávání, osobní rozvoj, školní klima, pedagogikaKlíčová slova (anglicky)
wellbeing, civics, school education, personal development, school climate, pedagogyCílem diplomové práce je prozkoumat možnosti a přínosy implementace konceptu wellbeingu (duševní pohody) do hodin občanské výchovy na základních školách. Práce se zaměřuje na teoretický rámec wellbeingu, jeho význam pro osobní a společenský rozvoj žáků a na možnosti začlenění tohoto konceptu do kurikula občanského vzdělávání. V teoretické části je analyzována aktuální situace, ve které se důraz na podporu wellbeingu ukazuje jako významný. Práce představuje teoretická východiska konceptu, analyzuje klíčové aspekty wellbeingu, včetně jeho psychologických, sociálních a emocionálních složek. Na to navazuje představení a porovnání implementace konceptu wellbeing do občanského vzdělávání v kurikulu vybraných zemí. Na základě analýzy českého rámcového vzdělávacího programu, aktuálních strategických dokumentů vzdělávací politiky a komparace zahraničních přístupů budou navržena doporučení, jak koncept wellbeingu implementovat v českém občanském vzdělávání.
The aim of this thesis is to explore the possibilities and benefits of implementing the concept of wellbeing into civic education classes in primary schools. The thesis focuses on the theoretical framework of wellbeing, its importance for the personal and social development of pupils and the possibilities of incorporating this concept into the civic education curriculum. The theoretical part analyses the current situation in which the emphasis on the promotion of wellbeing appears to be significant. The thesis presents the theoretical background of the concept, analyses the key aspects of wellbeing, including its psychological, social and emotional components. This is followed by a presentation and comparison of the implementation of the concept of wellbeing in the civic education curriculum of selected countries. Based on the analysis of the Czech Framework Curriculum, current strategic documents of educational policy and comparison of foreign approaches, recommendations will be proposed on how to implement the concept of wellbeing in Czech civic education.