Show simple item record

Development of students' algorithmic thinking.
dc.contributor.advisorŠtípek, Jiří
dc.creatorPaleček, Jiří
dc.date.accessioned2025-06-20T03:35:37Z
dc.date.available2025-06-20T03:35:37Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198716
dc.description.abstractThis bachelor's thesis focuses on the topic of programming in upper secondary education. Its main goal is to create lessons for an optional subject, intended for pupils interested in programming, using a combination of a suitable scripting language and a computer game or another graphical environment in which the pupils can create interactive levels and minigames. The theoretical part focuses on the analysis of four scripting languages and it evaluates their pros and cons. It then chooses one of these languages as the most suitable, chooses a graphical environment for it, and analyses it in more depth. The practical part of this thesis focuses on the creation of lessons in the chosen language and environment. These lessons are subsequently evaluated in a reflection, which results from the feedback of anonymous teachers. The individual lessons were improved on the basis of this reflection and subsequently attached to this thesis.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá problematikou programování na středních školách. Jejím hlavním cílem je vytvořit lekce pro volitelný předmět určený pro žáky se zájmem o programování, a to za použití kombinace vhodného skriptovacího jazyka a počítačové hry či jiného grafického prostředí, ve kterém mohou žáci vytvářet interaktivní úrovně či minihry. Teoretická část se zabývá analýzou čtyřech skriptovacích jazyků a vyhodnocuje jejich výhody a nevýhody. Dále vybírá jeden jazyk jakožto nejvhodnější, volí k němu vhodné grafické prostředí, a tento jazyk rozebírá více do hloubky. Praktická část práce se zabývá vytvořením lekcí ve zvoleném jazyce a prostředí. Tyto lekce následně vyhodnocuje pomocí reflexe, která odráží zpětnou vazbu anonymních učitelů. Na základě této reflexe byly jednotlivé lekce doladěny a přiloženy k této práci.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectprogrammingen_US
dc.subjectscriptingen_US
dc.subjectalgorithmic thinkingen_US
dc.subjectgraphical environmenten_US
dc.subjectcomputer gameen_US
dc.subjectobject oriented programmingen_US
dc.subjectcollection of lessonsen_US
dc.subjectprogramovánícs_CZ
dc.subjectskriptovánícs_CZ
dc.subjectalgoritmické přemýšlenícs_CZ
dc.subjectgrafické prostředícs_CZ
dc.subjectpočítačová hracs_CZ
dc.subjectobjektově orientované programovánícs_CZ
dc.subjectsbírka lekcícs_CZ
dc.titleRozvoj algoritmického myšlení žákůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-26
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281678
dc.title.translatedDevelopment of students' algorithmic thinking.en_US
dc.contributor.refereeNovák, Jaroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá problematikou programování na středních školách. Jejím hlavním cílem je vytvořit lekce pro volitelný předmět určený pro žáky se zájmem o programování, a to za použití kombinace vhodného skriptovacího jazyka a počítačové hry či jiného grafického prostředí, ve kterém mohou žáci vytvářet interaktivní úrovně či minihry. Teoretická část se zabývá analýzou čtyřech skriptovacích jazyků a vyhodnocuje jejich výhody a nevýhody. Dále vybírá jeden jazyk jakožto nejvhodnější, volí k němu vhodné grafické prostředí, a tento jazyk rozebírá více do hloubky. Praktická část práce se zabývá vytvořením lekcí ve zvoleném jazyce a prostředí. Tyto lekce následně vyhodnocuje pomocí reflexe, která odráží zpětnou vazbu anonymních učitelů. Na základě této reflexe byly jednotlivé lekce doladěny a přiloženy k této práci.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis focuses on the topic of programming in upper secondary education. Its main goal is to create lessons for an optional subject, intended for pupils interested in programming, using a combination of a suitable scripting language and a computer game or another graphical environment in which the pupils can create interactive levels and minigames. The theoretical part focuses on the analysis of four scripting languages and it evaluates their pros and cons. It then chooses one of these languages as the most suitable, chooses a graphical environment for it, and analyses it in more depth. The practical part of this thesis focuses on the creation of lessons in the chosen language and environment. These lessons are subsequently evaluated in a reflection, which results from the feedback of anonymous teachers. The individual lessons were improved on the basis of this reflection and subsequently attached to this thesis.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV