Rozvoj algoritmického myšlení žáků
Development of students' algorithmic thinking.
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198716Identifikátory
SIS: 281678
Kolekce
- Kvalifikační práce [19963]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Informační technologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
26. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
programování, skriptování, algoritmické přemýšlení, grafické prostředí, počítačová hra, objektově orientované programování, sbírka lekcíKlíčová slova (anglicky)
programming, scripting, algorithmic thinking, graphical environment, computer game, object oriented programming, collection of lessonsTato bakalářská práce se zabývá problematikou programování na středních školách. Jejím hlavním cílem je vytvořit lekce pro volitelný předmět určený pro žáky se zájmem o programování, a to za použití kombinace vhodného skriptovacího jazyka a počítačové hry či jiného grafického prostředí, ve kterém mohou žáci vytvářet interaktivní úrovně či minihry. Teoretická část se zabývá analýzou čtyřech skriptovacích jazyků a vyhodnocuje jejich výhody a nevýhody. Dále vybírá jeden jazyk jakožto nejvhodnější, volí k němu vhodné grafické prostředí, a tento jazyk rozebírá více do hloubky. Praktická část práce se zabývá vytvořením lekcí ve zvoleném jazyce a prostředí. Tyto lekce následně vyhodnocuje pomocí reflexe, která odráží zpětnou vazbu anonymních učitelů. Na základě této reflexe byly jednotlivé lekce doladěny a přiloženy k této práci.
This bachelor's thesis focuses on the topic of programming in upper secondary education. Its main goal is to create lessons for an optional subject, intended for pupils interested in programming, using a combination of a suitable scripting language and a computer game or another graphical environment in which the pupils can create interactive levels and minigames. The theoretical part focuses on the analysis of four scripting languages and it evaluates their pros and cons. It then chooses one of these languages as the most suitable, chooses a graphical environment for it, and analyses it in more depth. The practical part of this thesis focuses on the creation of lessons in the chosen language and environment. These lessons are subsequently evaluated in a reflection, which results from the feedback of anonymous teachers. The individual lessons were improved on the basis of this reflection and subsequently attached to this thesis.