Národní kulturní památka Vyšehrad a její využití v edukaci napříč generacemi
National Cultural Monument Vyšehrad and its use in education across generations
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198668Identifikátory
SIS: 271674
Kolekce
- Kvalifikační práce [19732]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Foltýn, Dušan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Edukace, hudební, dramatické a výtvarné prvky, zážitkové metody, historie, legendy, VyšehradKlíčová slova (anglicky)
Education, musical, dramatic and artistic elements, experiential methods, history, legends, VyšehradDiplomová práce je zaměřena na přiblížení historie a legend spojených s Vyšehradem pro dvě cílové skupiny. První z nich tvoří nejmladší generace a jejich rodiče či prarodiče, kteří se pomocí dramatických, hudebních a výtvarných prvků aktivně zapojí do prozkoumávání této národní kulturní památky. Cílem je nejen samotné poznání objektu, ale i posílení mezigenerační komunikace, zprostředkování předávání životní i znalostní zkušenosti a posílení rodinných vazeb. Program má zároveň rozvíjet fantazii mladého publika a přispět ke zlepšení schopnosti se vyjadřovat jak slovně, tak nonverbálně. Druhou cílovou skupinu tvoří senioři, kteří chtějí aktivně trávit volný čas. Program je sestaven tak, aby odpovídal jejich bohatým životním zkušenostem, na které mohou navázat novými zážitky a informacemi. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou, která se věnuje metodickým postupům a historii lokality, a praktickou, která obsahuje samotné programy a jejich ověření v praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Edukace; hudební, dramatické a výtvarné prvky; zážitkové metody; mezigenerační komunikace; historie; legendy; Vyšehrad
The diploma thesis is aimed at presenting the history and legends associated with Vyšehrad to two target groups. The first is the youngest generation and their parents or grandparents, who will actively engage in exploring this National Cultural Monument through dramatic, musical and artistic elements. The aim is not only to learn about the object itself, but also to strengthen intergenerational communication, mediate the transmission of life and knowledge experiences and strengthen family ties. The program is also designed to develop the imagination of the young audience and to help improve their ability to express themselves both verbally and nonverbally. The second target group consists of seniors who want to spend their free time actively. The programme is designed to match their rich life experiences, which they can build on with new experiences and information. The work is divided into two parts. A theoretical one, which deals with methodological procedures and history of the site, and a practical one, which contains the actual programs and their verification in practice. KEYWORDS Education; musical, dramatic, and artistic elements; experiential methods; intergenerational communication; history; legends; Vyšehrad