Národní kulturní památka Vyšehrad a její využití v edukaci napříč generacemi
National Cultural Monument Vyšehrad and its use in education across generations
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198668Identifiers
Study Information System: 271674
Collections
- Kvalifikační práce [20508]
Author
Advisor
Referee
Foltýn, Dušan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Heritage Education and Interpretation
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Edukace, hudební, dramatické a výtvarné prvky, zážitkové metody, historie, legendy, VyšehradKeywords (English)
Education, musical, dramatic and artistic elements, experiential methods, history, legends, VyšehradDiplomová práce je zaměřena na přiblížení historie a legend spojených s Vyšehradem pro dvě cílové skupiny. První z nich tvoří nejmladší generace a jejich rodiče či prarodiče, kteří se pomocí dramatických, hudebních a výtvarných prvků aktivně zapojí do prozkoumávání této národní kulturní památky. Cílem je nejen samotné poznání objektu, ale i posílení mezigenerační komunikace, zprostředkování předávání životní i znalostní zkušenosti a posílení rodinných vazeb. Program má zároveň rozvíjet fantazii mladého publika a přispět ke zlepšení schopnosti se vyjadřovat jak slovně, tak nonverbálně. Druhou cílovou skupinu tvoří senioři, kteří chtějí aktivně trávit volný čas. Program je sestaven tak, aby odpovídal jejich bohatým životním zkušenostem, na které mohou navázat novými zážitky a informacemi. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou, která se věnuje metodickým postupům a historii lokality, a praktickou, která obsahuje samotné programy a jejich ověření v praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Edukace; hudební, dramatické a výtvarné prvky; zážitkové metody; mezigenerační komunikace; historie; legendy; Vyšehrad
The diploma thesis is aimed at presenting the history and legends associated with Vyšehrad to two target groups. The first is the youngest generation and their parents or grandparents, who will actively engage in exploring this National Cultural Monument through dramatic, musical and artistic elements. The aim is not only to learn about the object itself, but also to strengthen intergenerational communication, mediate the transmission of life and knowledge experiences and strengthen family ties. The program is also designed to develop the imagination of the young audience and to help improve their ability to express themselves both verbally and nonverbally. The second target group consists of seniors who want to spend their free time actively. The programme is designed to match their rich life experiences, which they can build on with new experiences and information. The work is divided into two parts. A theoretical one, which deals with methodological procedures and history of the site, and a practical one, which contains the actual programs and their verification in practice. KEYWORDS Education; musical, dramatic, and artistic elements; experiential methods; intergenerational communication; history; legends; Vyšehrad