Show simple item record

Narrative empathy in Ivona Březina's stories as seen by 7th grade pupils
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorBlahutová, Barbora
dc.date.accessioned2025-06-20T03:29:29Z
dc.date.available2025-06-20T03:29:29Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198651
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the work of Ivona Březinová, specifically on stories with a child protagonist Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz. The aim of the theoretical part of the thesis is to characterize literature for children and young adults, stories with a child protagonist, analyse the work of Ivona Březinová and identify the presence of this genre in it. Furthermore, the aim of the thesis is to define the concepts of cognitive literary theory, narrative empathy, places of indeterminacy and apply them in the empirical part. At last, the didactic potential of the works Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho and www.bezbot.cz. is examined. The empirical part is designed as a qualitative research, using group interviews with Year 7 pupils as data collection methods. The aim of the research is to find out how selected Year 7 primary school pupils interpret texts from literature for children and young adults based on the findings of contemporary literary theory. It explores what emotions the stories evoke in them, how comprehensible they find the text and the narrative credible, which character they sympathise with the most, and how they explain selected places of indeterminacy. The main research question is whether there is a relationship between reading experience and...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na tvorbu autorky Ivony Březinové, konkrétně na příběhy s dětským hrdinou Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz. Cílem teoretické části práce je charakterizovat literaturu pro děti a mládež, prózu s dětským hrdinou a prostřednictvím analýzy děl Ivony Březinové identifikovat přítomnost tohoto žánru v její tvorbě. Dále je cílem práce vymezit pojmy kognitivní literární věda, narativní empatie, místa nedourčenosti a následně tyto koncepty aplikovat v rámci výzkumného šetření. Díla Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz jsou pak analyzována skrze jejich didaktický potenciál. Empirická část je designována jako kvalitativní výzkum, který využívá jako metody sběru dat skupinové rozhovory s žáky 7. ročníku. Cílem výzkumu je zjistit, jak vybraní žáci 7. ročníku základní školy interpretují text z literatury pro děti a mládež na základě poznatků současné literární vědy. Je zkoumáno, jaké emoce v nich příběh vyvolává, nakolik jim připadá text srozumitelný a vyprávění důvěryhodné, s kterou postavou nejvíce soucítí a jak si vysvětlují vybraná místa nedourčenosti. Hlavní výzkumnou otázkou je, jaký vztah panuje mezi čtenářskými zkušenostmi a interpretací textu. Z výzkumu vyplynulo, že nečtenáři mají výrazný problém při interpretaci textu. Čtenářská...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectIvona Březinováen_US
dc.subjectstories with a child protagonisten_US
dc.subjectcognitive literary studiesen_US
dc.subjectnarratoren_US
dc.subjectplaces of indeterminacyen_US
dc.subjectIvona Březinovács_CZ
dc.subjectpříběhy s dětským hrdinoucs_CZ
dc.subjectkognitivní literární vědacs_CZ
dc.subjectvypravěčcs_CZ
dc.subjectmísta nedourčenostics_CZ
dc.titleNarativní empatie v příbězích Ivony Březinové pohledem žáků 7. ročníkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-23
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281113
dc.title.translatedNarrative empathy in Ivona Březina's stories as seen by 7th grade pupilsen_US
dc.contributor.refereeKomberec, Filip
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na tvorbu autorky Ivony Březinové, konkrétně na příběhy s dětským hrdinou Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz. Cílem teoretické části práce je charakterizovat literaturu pro děti a mládež, prózu s dětským hrdinou a prostřednictvím analýzy děl Ivony Březinové identifikovat přítomnost tohoto žánru v její tvorbě. Dále je cílem práce vymezit pojmy kognitivní literární věda, narativní empatie, místa nedourčenosti a následně tyto koncepty aplikovat v rámci výzkumného šetření. Díla Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz jsou pak analyzována skrze jejich didaktický potenciál. Empirická část je designována jako kvalitativní výzkum, který využívá jako metody sběru dat skupinové rozhovory s žáky 7. ročníku. Cílem výzkumu je zjistit, jak vybraní žáci 7. ročníku základní školy interpretují text z literatury pro děti a mládež na základě poznatků současné literární vědy. Je zkoumáno, jaké emoce v nich příběh vyvolává, nakolik jim připadá text srozumitelný a vyprávění důvěryhodné, s kterou postavou nejvíce soucítí a jak si vysvětlují vybraná místa nedourčenosti. Hlavní výzkumnou otázkou je, jaký vztah panuje mezi čtenářskými zkušenostmi a interpretací textu. Z výzkumu vyplynulo, že nečtenáři mají výrazný problém při interpretaci textu. Čtenářská...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the work of Ivona Březinová, specifically on stories with a child protagonist Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz. The aim of the theoretical part of the thesis is to characterize literature for children and young adults, stories with a child protagonist, analyse the work of Ivona Březinová and identify the presence of this genre in it. Furthermore, the aim of the thesis is to define the concepts of cognitive literary theory, narrative empathy, places of indeterminacy and apply them in the empirical part. At last, the didactic potential of the works Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho and www.bezbot.cz. is examined. The empirical part is designed as a qualitative research, using group interviews with Year 7 pupils as data collection methods. The aim of the research is to find out how selected Year 7 primary school pupils interpret texts from literature for children and young adults based on the findings of contemporary literary theory. It explores what emotions the stories evoke in them, how comprehensible they find the text and the narrative credible, which character they sympathise with the most, and how they explain selected places of indeterminacy. The main research question is whether there is a relationship between reading experience and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV