Narativní empatie v příbězích Ivony Březinové pohledem žáků 7. ročníku
Narrative empathy in Ivona Březina's stories as seen by 7th grade pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198651Identifikátory
SIS: 281113
Kolekce
- Kvalifikační práce [19963]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komberec, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ivona Březinová, příběhy s dětským hrdinou, kognitivní literární věda, vypravěč, místa nedourčenostiKlíčová slova (anglicky)
Ivona Březinová, stories with a child protagonist, cognitive literary studies, narrator, places of indeterminacyDiplomová práce se zaměřuje na tvorbu autorky Ivony Březinové, konkrétně na příběhy s dětským hrdinou Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz. Cílem teoretické části práce je charakterizovat literaturu pro děti a mládež, prózu s dětským hrdinou a prostřednictvím analýzy děl Ivony Březinové identifikovat přítomnost tohoto žánru v její tvorbě. Dále je cílem práce vymezit pojmy kognitivní literární věda, narativní empatie, místa nedourčenosti a následně tyto koncepty aplikovat v rámci výzkumného šetření. Díla Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz jsou pak analyzována skrze jejich didaktický potenciál. Empirická část je designována jako kvalitativní výzkum, který využívá jako metody sběru dat skupinové rozhovory s žáky 7. ročníku. Cílem výzkumu je zjistit, jak vybraní žáci 7. ročníku základní školy interpretují text z literatury pro děti a mládež na základě poznatků současné literární vědy. Je zkoumáno, jaké emoce v nich příběh vyvolává, nakolik jim připadá text srozumitelný a vyprávění důvěryhodné, s kterou postavou nejvíce soucítí a jak si vysvětlují vybraná místa nedourčenosti. Hlavní výzkumnou otázkou je, jaký vztah panuje mezi čtenářskými zkušenostmi a interpretací textu. Z výzkumu vyplynulo, že nečtenáři mají výrazný problém při interpretaci textu. Čtenářská...
This diploma thesis focuses on the work of Ivona Březinová, specifically on stories with a child protagonist Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho a www.bezbot.cz. The aim of the theoretical part of the thesis is to characterize literature for children and young adults, stories with a child protagonist, analyse the work of Ivona Březinová and identify the presence of this genre in it. Furthermore, the aim of the thesis is to define the concepts of cognitive literary theory, narrative empathy, places of indeterminacy and apply them in the empirical part. At last, the didactic potential of the works Útěk Kryšpína N., Řvi potichnu, brácho and www.bezbot.cz. is examined. The empirical part is designed as a qualitative research, using group interviews with Year 7 pupils as data collection methods. The aim of the research is to find out how selected Year 7 primary school pupils interpret texts from literature for children and young adults based on the findings of contemporary literary theory. It explores what emotions the stories evoke in them, how comprehensible they find the text and the narrative credible, which character they sympathise with the most, and how they explain selected places of indeterminacy. The main research question is whether there is a relationship between reading experience and...