Show simple item record

Project Teaching in Literary Education in Primary Education
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorFišerová, Anna
dc.date.accessioned2025-06-20T04:20:53Z
dc.date.available2025-06-20T04:20:53Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198596
dc.description.abstractThe thesis focuses on the possibilities of using project-based learning in literary education at the first stage of primary school. The theoretical part defines the concept of project-based learning, its phases, typology, and its connection with the framework educational programme. Furthermore, the advantages and pitfalls of this method are described and the roles of individual actors, especially the teacher and the pupil, are highlighted. The empirical part is divided into two parts. The first part has the character of qualitative action research. It presents the design, implementation and reflection of the educational project called Newspaper about the National Theatre, which was implemented in the fifth year of primary school. The project was conducted in blocks and used the principles of cooperative learning, integrated thematic learning and formative assessment. The aim was not only to deepen the pupils' knowledge of an important cultural institution but also to develop their literacy, communication, and cooperative skills. The second part is devoted to a questionnaire survey among first-grade teachers, which mapped their experiences with project-based learning. The results show that project-based learning contributes to the development of students' literacy, cooperation, and critical...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na možnosti využití projektové výuky v literární výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části je definován pojem projektová výuka, její fáze, typologie a souvislosti s rámcovým vzdělávacím programem. Dále jsou popsány výhody a úskalí této metody a zdůrazněna role jednotlivých aktérů, zejména učitele a žáka. Empirická část je rozdělena do dvou částí. První část má charakter kvalitativního akčního výzkumu a představuje návrh, realizaci a reflexi vlastního vzdělávacího projektu s názvem Noviny o Národním divadle, který byl realizován ve 5. ročníku základní školy. Projekt probíhal v blocích a využíval principů kooperativní výuky, integrovaného tematického učení a formativního hodnocení. Cílem bylo nejen prohloubit znalosti žáků o významné kulturní instituci, ale zároveň rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, komunikační a kooperativní dovednosti. Druhá část se věnuje dotazníkovému šetření mezi učiteli 1. stupně, které mapovalo jejich zkušenosti s projektovou výukou. Výsledky ukazují, že projektová výuka přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti, spolupráce a kritického myšlení žáků, přesto je její využití v literární výchově stále spíše výjimečné. Práce dokládá, že s důkladnou přípravou a vhodnou podporou může být projektová výuka v této oblasti efektivní a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectProject-based learningen_US
dc.subjectaction researchen_US
dc.subjectquestionnaire surveyen_US
dc.subject1st grade primary schoolen_US
dc.subjectNational Theatreen_US
dc.subjectliterary educationen_US
dc.subjectProjektová výukacs_CZ
dc.subjectakční výzkumcs_CZ
dc.subjectdotazníkové šetřenícs_CZ
dc.subject1. stupeň ZŠcs_CZ
dc.subjectNárodní divadlocs_CZ
dc.subjectliterární výchovacs_CZ
dc.titleProjektová výuka v literární výchově na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-22
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId282193
dc.title.translatedProject Teaching in Literary Education in Primary Educationen_US
dc.contributor.refereeRonková, Jolana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na možnosti využití projektové výuky v literární výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části je definován pojem projektová výuka, její fáze, typologie a souvislosti s rámcovým vzdělávacím programem. Dále jsou popsány výhody a úskalí této metody a zdůrazněna role jednotlivých aktérů, zejména učitele a žáka. Empirická část je rozdělena do dvou částí. První část má charakter kvalitativního akčního výzkumu a představuje návrh, realizaci a reflexi vlastního vzdělávacího projektu s názvem Noviny o Národním divadle, který byl realizován ve 5. ročníku základní školy. Projekt probíhal v blocích a využíval principů kooperativní výuky, integrovaného tematického učení a formativního hodnocení. Cílem bylo nejen prohloubit znalosti žáků o významné kulturní instituci, ale zároveň rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, komunikační a kooperativní dovednosti. Druhá část se věnuje dotazníkovému šetření mezi učiteli 1. stupně, které mapovalo jejich zkušenosti s projektovou výukou. Výsledky ukazují, že projektová výuka přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti, spolupráce a kritického myšlení žáků, přesto je její využití v literární výchově stále spíše výjimečné. Práce dokládá, že s důkladnou přípravou a vhodnou podporou může být projektová výuka v této oblasti efektivní a...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the possibilities of using project-based learning in literary education at the first stage of primary school. The theoretical part defines the concept of project-based learning, its phases, typology, and its connection with the framework educational programme. Furthermore, the advantages and pitfalls of this method are described and the roles of individual actors, especially the teacher and the pupil, are highlighted. The empirical part is divided into two parts. The first part has the character of qualitative action research. It presents the design, implementation and reflection of the educational project called Newspaper about the National Theatre, which was implemented in the fifth year of primary school. The project was conducted in blocks and used the principles of cooperative learning, integrated thematic learning and formative assessment. The aim was not only to deepen the pupils' knowledge of an important cultural institution but also to develop their literacy, communication, and cooperative skills. The second part is devoted to a questionnaire survey among first-grade teachers, which mapped their experiences with project-based learning. The results show that project-based learning contributes to the development of students' literacy, cooperation, and critical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV