Projektová výuka v literární výchově na 1. stupni ZŠ
Project Teaching in Literary Education in Primary Education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198596Identifikátory
SIS: 282193
Kolekce
- Kvalifikační práce [19958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ronková, Jolana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Projektová výuka, akční výzkum, dotazníkové šetření, 1. stupeň ZŠ, Národní divadlo, literární výchovaKlíčová slova (anglicky)
Project-based learning, action research, questionnaire survey, 1st grade primary school, National Theatre, literary educationDiplomová práce se zaměřuje na možnosti využití projektové výuky v literární výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části je definován pojem projektová výuka, její fáze, typologie a souvislosti s rámcovým vzdělávacím programem. Dále jsou popsány výhody a úskalí této metody a zdůrazněna role jednotlivých aktérů, zejména učitele a žáka. Empirická část je rozdělena do dvou částí. První část má charakter kvalitativního akčního výzkumu a představuje návrh, realizaci a reflexi vlastního vzdělávacího projektu s názvem Noviny o Národním divadle, který byl realizován ve 5. ročníku základní školy. Projekt probíhal v blocích a využíval principů kooperativní výuky, integrovaného tematického učení a formativního hodnocení. Cílem bylo nejen prohloubit znalosti žáků o významné kulturní instituci, ale zároveň rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, komunikační a kooperativní dovednosti. Druhá část se věnuje dotazníkovému šetření mezi učiteli 1. stupně, které mapovalo jejich zkušenosti s projektovou výukou. Výsledky ukazují, že projektová výuka přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti, spolupráce a kritického myšlení žáků, přesto je její využití v literární výchově stále spíše výjimečné. Práce dokládá, že s důkladnou přípravou a vhodnou podporou může být projektová výuka v této oblasti efektivní a...
The thesis focuses on the possibilities of using project-based learning in literary education at the first stage of primary school. The theoretical part defines the concept of project-based learning, its phases, typology, and its connection with the framework educational programme. Furthermore, the advantages and pitfalls of this method are described and the roles of individual actors, especially the teacher and the pupil, are highlighted. The empirical part is divided into two parts. The first part has the character of qualitative action research. It presents the design, implementation and reflection of the educational project called Newspaper about the National Theatre, which was implemented in the fifth year of primary school. The project was conducted in blocks and used the principles of cooperative learning, integrated thematic learning and formative assessment. The aim was not only to deepen the pupils' knowledge of an important cultural institution but also to develop their literacy, communication, and cooperative skills. The second part is devoted to a questionnaire survey among first-grade teachers, which mapped their experiences with project-based learning. The results show that project-based learning contributes to the development of students' literacy, cooperation, and critical...