Show simple item record

Comparison of gifted education in the Netherlands and the Czech Republic
dc.contributor.advisorKadrnožková, Monika
dc.creatorWills, Nicole
dc.date.accessioned2025-06-20T03:39:28Z
dc.date.available2025-06-20T03:39:28Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198575
dc.description.abstractThe master's thesis focuses on comparison of the education of gifted pupils in primary schools in the Netherlands and in the Czech Republic. The main objective of the study is to identify the differences in approaches to gifted pupils in both countries, the teaching methods applied, and the specific forms of support provided. The theoretical part defines key terminology and briefly describes the education systems of both countries, forming the basis for the empirical research. The empirical part employs a qualitative case study methodology, including document analysis, observations, and semi-structured interviews conducted in a regular primary school and a lower level of an eight-year grammar school in the Czech Republic, as well as their closest equivalents in the Netherlands. The data were analysed using thematic analysis. The findings indicate that a key element in the selected Dutch schools is the systematic and coordinated support for gifted pupils, that is provided by specialized giftedness coordinators in collaboration with external experts. Pupils work on individually tailored projects that reflect both their academic and psychological needs. In contrast, the support in the chosen Czech schools is less systematic and is primarily based on the enrichment of standard teaching without...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá komparací vzdělávání nadaných žáků na základních školách v Nizozemí a v České republice. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se liší přístupy k nadaným žákům v obou zemích, jaké výukové metody jsou uplatňovány a jaké konkrétní formy podpory jsou poskytovány. Teoretická část vymezuje klíčovou terminologii a stručně charakterizuje vzdělávací systémy obou zemí, což vytváří základ pro empirické šetření. Empirická část využívá kvalitativní metodologii případové studie, zahrnující analýzu dokumentů, pozorování a polostrukturované rozhovory realizované na jedné běžné základní škole a nižším stupni osmiletého gymnázia v České republice a jejich nejbližších ekvivalentech v Nizozemí. Data byla analyzována metodou tematické analýzy. Výsledky ukazují, že klíčovým prvkem vybraných nizozemských škol je systematická a koordinovaná podpora nadaných žáků, kterou zajišťují specializovaní koordinátoři nadání ve spolupráci s externími odborníky. Žáci pracují na individuálně přizpůsobených projektech reflektujících jejich akademické i psychologické potřeby. Naopak ve zvolených školách v České republice je podpora méně systematická a spočívá především v enrichmentu standardní výuky bez výraznější individuální diferenciace, což může souviset s úrovní profesního rozvoje učitelů. Ve zkoumaných...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectgifted pupilsen_US
dc.subjecteducation systemen_US
dc.subjectsupport for gifted pupilsen_US
dc.subjectteaching methodsen_US
dc.subjectcomparisonen_US
dc.subjectNetherlandsen_US
dc.subjectCzech Republicen_US
dc.subjectnadaný žákcs_CZ
dc.subjectvzdělávací systémcs_CZ
dc.subjectpodpora nadanýchcs_CZ
dc.subjectvýukové metodycs_CZ
dc.subjectkomparacecs_CZ
dc.subjectNizozemícs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.titleSrovnání vzdělávání nadaných žáků v Nizozemí a České republicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-22
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281900
dc.title.translatedComparison of gifted education in the Netherlands and the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeMarádová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá komparací vzdělávání nadaných žáků na základních školách v Nizozemí a v České republice. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se liší přístupy k nadaným žákům v obou zemích, jaké výukové metody jsou uplatňovány a jaké konkrétní formy podpory jsou poskytovány. Teoretická část vymezuje klíčovou terminologii a stručně charakterizuje vzdělávací systémy obou zemí, což vytváří základ pro empirické šetření. Empirická část využívá kvalitativní metodologii případové studie, zahrnující analýzu dokumentů, pozorování a polostrukturované rozhovory realizované na jedné běžné základní škole a nižším stupni osmiletého gymnázia v České republice a jejich nejbližších ekvivalentech v Nizozemí. Data byla analyzována metodou tematické analýzy. Výsledky ukazují, že klíčovým prvkem vybraných nizozemských škol je systematická a koordinovaná podpora nadaných žáků, kterou zajišťují specializovaní koordinátoři nadání ve spolupráci s externími odborníky. Žáci pracují na individuálně přizpůsobených projektech reflektujících jejich akademické i psychologické potřeby. Naopak ve zvolených školách v České republice je podpora méně systematická a spočívá především v enrichmentu standardní výuky bez výraznější individuální diferenciace, což může souviset s úrovní profesního rozvoje učitelů. Ve zkoumaných...cs_CZ
uk.abstract.enThe master's thesis focuses on comparison of the education of gifted pupils in primary schools in the Netherlands and in the Czech Republic. The main objective of the study is to identify the differences in approaches to gifted pupils in both countries, the teaching methods applied, and the specific forms of support provided. The theoretical part defines key terminology and briefly describes the education systems of both countries, forming the basis for the empirical research. The empirical part employs a qualitative case study methodology, including document analysis, observations, and semi-structured interviews conducted in a regular primary school and a lower level of an eight-year grammar school in the Czech Republic, as well as their closest equivalents in the Netherlands. The data were analysed using thematic analysis. The findings indicate that a key element in the selected Dutch schools is the systematic and coordinated support for gifted pupils, that is provided by specialized giftedness coordinators in collaboration with external experts. Pupils work on individually tailored projects that reflect both their academic and psychological needs. In contrast, the support in the chosen Czech schools is less systematic and is primarily based on the enrichment of standard teaching without...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV