Srovnání vzdělávání nadaných žáků v Nizozemí a České republice
Comparison of gifted education in the Netherlands and the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198575Identifikátory
SIS: 281900
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nadaný žák, vzdělávací systém, podpora nadaných, výukové metody, komparace, Nizozemí, Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
gifted pupils, education system, support for gifted pupils, teaching methods, comparison, Netherlands, Czech RepublicDiplomová práce se zabývá komparací vzdělávání nadaných žáků na základních školách v Nizozemí a v České republice. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se liší přístupy k nadaným žákům v obou zemích, jaké výukové metody jsou uplatňovány a jaké konkrétní formy podpory jsou poskytovány. Teoretická část vymezuje klíčovou terminologii a stručně charakterizuje vzdělávací systémy obou zemí, což vytváří základ pro empirické šetření. Empirická část využívá kvalitativní metodologii případové studie, zahrnující analýzu dokumentů, pozorování a polostrukturované rozhovory realizované na jedné běžné základní škole a nižším stupni osmiletého gymnázia v České republice a jejich nejbližších ekvivalentech v Nizozemí. Data byla analyzována metodou tematické analýzy. Výsledky ukazují, že klíčovým prvkem vybraných nizozemských škol je systematická a koordinovaná podpora nadaných žáků, kterou zajišťují specializovaní koordinátoři nadání ve spolupráci s externími odborníky. Žáci pracují na individuálně přizpůsobených projektech reflektujících jejich akademické i psychologické potřeby. Naopak ve zvolených školách v České republice je podpora méně systematická a spočívá především v enrichmentu standardní výuky bez výraznější individuální diferenciace, což může souviset s úrovní profesního rozvoje učitelů. Ve zkoumaných...
The master's thesis focuses on comparison of the education of gifted pupils in primary schools in the Netherlands and in the Czech Republic. The main objective of the study is to identify the differences in approaches to gifted pupils in both countries, the teaching methods applied, and the specific forms of support provided. The theoretical part defines key terminology and briefly describes the education systems of both countries, forming the basis for the empirical research. The empirical part employs a qualitative case study methodology, including document analysis, observations, and semi-structured interviews conducted in a regular primary school and a lower level of an eight-year grammar school in the Czech Republic, as well as their closest equivalents in the Netherlands. The data were analysed using thematic analysis. The findings indicate that a key element in the selected Dutch schools is the systematic and coordinated support for gifted pupils, that is provided by specialized giftedness coordinators in collaboration with external experts. Pupils work on individually tailored projects that reflect both their academic and psychological needs. In contrast, the support in the chosen Czech schools is less systematic and is primarily based on the enrichment of standard teaching without...