Show simple item record

Education of Ukrainian pupils at primary school in the Czech Republic
dc.contributor.advisorHejlová, Helena
dc.creatorPichlová, Tereza
dc.date.accessioned2025-06-20T03:50:21Z
dc.date.available2025-06-20T03:50:21Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198496
dc.description.abstractThe aim of this diploma thesis is to describe, how the teachers at selected primary schools deal with the education of Ukrainian pupils from both academic and social perspectives. Partial aim is to identify best practices in this area. The theoretical part introduces a description of inclusive education. Furthermore, the issue of educating pupils with a different mother tongue is approached, with an emphasis on the phenomena of refugees and the language barrier. The practical part performs mixed-method research, which aimed to identify both effective strategies and shortcomings in the education of Ukrainian pupils. A secondary goal of the research was to described examples of good practice in the academic and social adaptation of Ukrainian pupils at this level and to formulate pedagogical recommendations based on the findings. The research involved 47 teachers who participated in a questionnaire survey and 12 teachers who were interviewed through semi-structured interviews. The research revealed shortcomings particularly in the teaching of Czech language as a second language, in cooperation between schools and parents of Ukrainian pupils, and in the high number of Ukrainian pupils in classrooms. Examples of good practice include the use of visual support in teaching Czech language, peer support, an...en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce je popsat, jak se učitelé na prvním stupni základních škol na vybraných školách vyrovnávají s výukou ukrajinských žáků po stránce vzdělávací a socializační. Dílčím cílem je identifikovat příklady dobré praxe v této oblasti. V teoretické části práce je podána charakteristika inkluzivního vzdělávání. Dále je přiblížena problematika vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, s akcentem na fenomény uprchlictví a jazykovou bariéru. V praktické části je popsán vlastní smíšený výzkum, jehož cílem bylo identifikovat efektivní způsoby i nedostatky ve vzdělávání ukrajinských žáků učiteli 1. stupně ZŠ. Dílčím cílem výzkumu bylo popsat příklady dobré praxe vzdělávání ukrajinských žáků na 1. stupni ZŠ v oblasti akademické i sociální adaptace a v návaznosti na zjištěné výsledky formulovat doporučení pro pedagogickou praxi v této oblasti. Výzkumný soubor zahrnoval 47 učitelů, kteří se zapojili do dotazníkového šetření, a dále 12 učitelů, s nimiž byly provedeny polostrukturované rozhovory. Z výsledků výzkumu vyplynuly nedostatky především v oblasti výuky českého jazyka u ukrajinských žáků a v oblasti spolupráce škol s jejich rodiči. Jako problematický se také ukázal vysoký počet ukrajinských žáků ve třídách. Mezi příklady dobré praxe patří využívání vizuálních pomůcek při výuce češtiny,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdifferent mother tongueen_US
dc.subjectinclusive educationen_US
dc.subjectlanguage barrieren_US
dc.subjectpeer supporten_US
dc.subjectUkrainian pupilen_US
dc.subjectprimary school teacheren_US
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectjazyková bariéracs_CZ
dc.subjectodlišný mateřský jazykcs_CZ
dc.subjectpeer pomoccs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectukrajinský žákcs_CZ
dc.titleVzdělávání ukrajinských žáků na ZŠ v ČRcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-21
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId249960
dc.title.translatedEducation of Ukrainian pupils at primary school in the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeZemanová, Blanka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je popsat, jak se učitelé na prvním stupni základních škol na vybraných školách vyrovnávají s výukou ukrajinských žáků po stránce vzdělávací a socializační. Dílčím cílem je identifikovat příklady dobré praxe v této oblasti. V teoretické části práce je podána charakteristika inkluzivního vzdělávání. Dále je přiblížena problematika vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, s akcentem na fenomény uprchlictví a jazykovou bariéru. V praktické části je popsán vlastní smíšený výzkum, jehož cílem bylo identifikovat efektivní způsoby i nedostatky ve vzdělávání ukrajinských žáků učiteli 1. stupně ZŠ. Dílčím cílem výzkumu bylo popsat příklady dobré praxe vzdělávání ukrajinských žáků na 1. stupni ZŠ v oblasti akademické i sociální adaptace a v návaznosti na zjištěné výsledky formulovat doporučení pro pedagogickou praxi v této oblasti. Výzkumný soubor zahrnoval 47 učitelů, kteří se zapojili do dotazníkového šetření, a dále 12 učitelů, s nimiž byly provedeny polostrukturované rozhovory. Z výsledků výzkumu vyplynuly nedostatky především v oblasti výuky českého jazyka u ukrajinských žáků a v oblasti spolupráce škol s jejich rodiči. Jako problematický se také ukázal vysoký počet ukrajinských žáků ve třídách. Mezi příklady dobré praxe patří využívání vizuálních pomůcek při výuce češtiny,...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this diploma thesis is to describe, how the teachers at selected primary schools deal with the education of Ukrainian pupils from both academic and social perspectives. Partial aim is to identify best practices in this area. The theoretical part introduces a description of inclusive education. Furthermore, the issue of educating pupils with a different mother tongue is approached, with an emphasis on the phenomena of refugees and the language barrier. The practical part performs mixed-method research, which aimed to identify both effective strategies and shortcomings in the education of Ukrainian pupils. A secondary goal of the research was to described examples of good practice in the academic and social adaptation of Ukrainian pupils at this level and to formulate pedagogical recommendations based on the findings. The research involved 47 teachers who participated in a questionnaire survey and 12 teachers who were interviewed through semi-structured interviews. The research revealed shortcomings particularly in the teaching of Czech language as a second language, in cooperation between schools and parents of Ukrainian pupils, and in the high number of Ukrainian pupils in classrooms. Examples of good practice include the use of visual support in teaching Czech language, peer support, an...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV