Vzdělávání ukrajinských žáků na ZŠ v ČR
Education of Ukrainian pupils at primary school in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198496Identifikátory
SIS: 249960
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemanová, Blanka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
inkluzivní vzdělávání, jazyková bariéra, odlišný mateřský jazyk, peer pomoc, učitel, ukrajinský žákKlíčová slova (anglicky)
different mother tongue, inclusive education, language barrier, peer support, Ukrainian pupil, primary school teacherCílem diplomové práce je popsat, jak se učitelé na prvním stupni základních škol na vybraných školách vyrovnávají s výukou ukrajinských žáků po stránce vzdělávací a socializační. Dílčím cílem je identifikovat příklady dobré praxe v této oblasti. V teoretické části práce je podána charakteristika inkluzivního vzdělávání. Dále je přiblížena problematika vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, s akcentem na fenomény uprchlictví a jazykovou bariéru. V praktické části je popsán vlastní smíšený výzkum, jehož cílem bylo identifikovat efektivní způsoby i nedostatky ve vzdělávání ukrajinských žáků učiteli 1. stupně ZŠ. Dílčím cílem výzkumu bylo popsat příklady dobré praxe vzdělávání ukrajinských žáků na 1. stupni ZŠ v oblasti akademické i sociální adaptace a v návaznosti na zjištěné výsledky formulovat doporučení pro pedagogickou praxi v této oblasti. Výzkumný soubor zahrnoval 47 učitelů, kteří se zapojili do dotazníkového šetření, a dále 12 učitelů, s nimiž byly provedeny polostrukturované rozhovory. Z výsledků výzkumu vyplynuly nedostatky především v oblasti výuky českého jazyka u ukrajinských žáků a v oblasti spolupráce škol s jejich rodiči. Jako problematický se také ukázal vysoký počet ukrajinských žáků ve třídách. Mezi příklady dobré praxe patří využívání vizuálních pomůcek při výuce češtiny,...
The aim of this diploma thesis is to describe, how the teachers at selected primary schools deal with the education of Ukrainian pupils from both academic and social perspectives. Partial aim is to identify best practices in this area. The theoretical part introduces a description of inclusive education. Furthermore, the issue of educating pupils with a different mother tongue is approached, with an emphasis on the phenomena of refugees and the language barrier. The practical part performs mixed-method research, which aimed to identify both effective strategies and shortcomings in the education of Ukrainian pupils. A secondary goal of the research was to described examples of good practice in the academic and social adaptation of Ukrainian pupils at this level and to formulate pedagogical recommendations based on the findings. The research involved 47 teachers who participated in a questionnaire survey and 12 teachers who were interviewed through semi-structured interviews. The research revealed shortcomings particularly in the teaching of Czech language as a second language, in cooperation between schools and parents of Ukrainian pupils, and in the high number of Ukrainian pupils in classrooms. Examples of good practice include the use of visual support in teaching Czech language, peer support, an...