Show simple item record

Methods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary School
dc.contributor.advisorBabušová, Gabriela
dc.creatorBrousilová, Michaela
dc.date.accessioned2025-06-20T04:29:22Z
dc.date.available2025-06-20T04:29:22Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198334
dc.description.abstractThis thesis deals with the topic of methods used in introducing the long 'ú/ů' and hard consonants in the 2nd grade of elementary school. The aim of the thesis is to determine which methods and strategies are currently used in practice, which of them are the most effective, and what role textbooks and methodological guides play in teaching these linguistic phenomena. The thesis addresses the theoretical definition of the terms 'method,' 'teaching,' and 'teaching method' in a historical context and analyzes various definitions by different authors. Furthermore, it focuses on the issue of selecting appropriate teaching methods and the criteria that a method must meet to achieve effective teaching of the aforementioned linguistic phenomena. Qualitative data are obtained by analyzing textbooks, methodological guides, teacher training from a wider sample of schools, as well as by analyzing responses from control tests for students, which provide an additional perspective and deeper context for interpreting the findings from the questionnaire survey. Given the small number of respondents in the questionnaire survey, the results of the quantitative analysis should be taken with a grain of salt. The results we present cannot be generalized to all educators, and therefore rather show the specific views and...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá tématem metod využívaných při zavádění ú/ů a tvrdých souhlásek ve 2. ročníku základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké metody a strategie se aktuálně v praxi používají, které z nich jsou nejefektivnější, jaká je role učebnice a metodických příruček ve výuce těchto jazykových jevů. Práce se zabývá teoretickým vymezením pojmů "metoda", "vyučování" a "vyučovací metoda" v historickém kontextu a analyzuje různé definice autorů. Dále se zaměřuje na problematiku výběru vhodné vyučovací metody a kritéria, která musí metoda splňovat pro dosažení efektivity výuky zmiňovaných jazykových jevů Kvalitativní data jsou získaná analýzou učebnic, metodických příruček, příprav učitelek z širšího vzorku škol a také analýzou odpovědí z kontrolních testů pro žáky, která poskytují doplňující perspektivu a hlubší kontext k interpretaci zjištění z dotazníkového šetření. S ohledem malého počtu respondentů v dotazníkovém šetření je třeba výsledky kvantitativní analýzy brát s rezervou. Výsledky, které uvádíme, nelze zobecnit na všechny pedagogy, a proto spíše ukazují specifické pohledy a zkušenosti této malé skupiny učitelek. Nicméně, i přes malý rozsah vzorku, poskytují tato data cenné poznatky do zkoumané problematiky a mohou naznačovat určité trendy v odpovědích respondentek.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectTeaching methodsen_US
dc.subjectlanguage phenomenaen_US
dc.subjectspellingen_US
dc.subject2nd yearen_US
dc.subjectCzech languageen_US
dc.subjectVýukové metodycs_CZ
dc.subjectjazykové jevycs_CZ
dc.subjectpravopiscs_CZ
dc.subject2. ročníkcs_CZ
dc.subjectčeský jazykcs_CZ
dc.titleMetody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId282920
dc.title.translatedMethods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary Schoolen_US
dc.contributor.refereeDoležalová, Eliška
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá tématem metod využívaných při zavádění ú/ů a tvrdých souhlásek ve 2. ročníku základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké metody a strategie se aktuálně v praxi používají, které z nich jsou nejefektivnější, jaká je role učebnice a metodických příruček ve výuce těchto jazykových jevů. Práce se zabývá teoretickým vymezením pojmů "metoda", "vyučování" a "vyučovací metoda" v historickém kontextu a analyzuje různé definice autorů. Dále se zaměřuje na problematiku výběru vhodné vyučovací metody a kritéria, která musí metoda splňovat pro dosažení efektivity výuky zmiňovaných jazykových jevů Kvalitativní data jsou získaná analýzou učebnic, metodických příruček, příprav učitelek z širšího vzorku škol a také analýzou odpovědí z kontrolních testů pro žáky, která poskytují doplňující perspektivu a hlubší kontext k interpretaci zjištění z dotazníkového šetření. S ohledem malého počtu respondentů v dotazníkovém šetření je třeba výsledky kvantitativní analýzy brát s rezervou. Výsledky, které uvádíme, nelze zobecnit na všechny pedagogy, a proto spíše ukazují specifické pohledy a zkušenosti této malé skupiny učitelek. Nicméně, i přes malý rozsah vzorku, poskytují tato data cenné poznatky do zkoumané problematiky a mohou naznačovat určité trendy v odpovědích respondentek.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the topic of methods used in introducing the long 'ú/ů' and hard consonants in the 2nd grade of elementary school. The aim of the thesis is to determine which methods and strategies are currently used in practice, which of them are the most effective, and what role textbooks and methodological guides play in teaching these linguistic phenomena. The thesis addresses the theoretical definition of the terms 'method,' 'teaching,' and 'teaching method' in a historical context and analyzes various definitions by different authors. Furthermore, it focuses on the issue of selecting appropriate teaching methods and the criteria that a method must meet to achieve effective teaching of the aforementioned linguistic phenomena. Qualitative data are obtained by analyzing textbooks, methodological guides, teacher training from a wider sample of schools, as well as by analyzing responses from control tests for students, which provide an additional perspective and deeper context for interpreting the findings from the questionnaire survey. Given the small number of respondents in the questionnaire survey, the results of the quantitative analysis should be taken with a grain of salt. The results we present cannot be generalized to all educators, and therefore rather show the specific views and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV