Metody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní škole
Methods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198334Identifikátory
SIS: 282920
Kolekce
- Kvalifikační práce [19958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doležalová, Eliška
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Výukové metody, jazykové jevy, pravopis, 2. ročník, český jazykKlíčová slova (anglicky)
Teaching methods, language phenomena, spelling, 2nd year, Czech languageTato diplomová práce se zabývá tématem metod využívaných při zavádění ú/ů a tvrdých souhlásek ve 2. ročníku základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké metody a strategie se aktuálně v praxi používají, které z nich jsou nejefektivnější, jaká je role učebnice a metodických příruček ve výuce těchto jazykových jevů. Práce se zabývá teoretickým vymezením pojmů "metoda", "vyučování" a "vyučovací metoda" v historickém kontextu a analyzuje různé definice autorů. Dále se zaměřuje na problematiku výběru vhodné vyučovací metody a kritéria, která musí metoda splňovat pro dosažení efektivity výuky zmiňovaných jazykových jevů Kvalitativní data jsou získaná analýzou učebnic, metodických příruček, příprav učitelek z širšího vzorku škol a také analýzou odpovědí z kontrolních testů pro žáky, která poskytují doplňující perspektivu a hlubší kontext k interpretaci zjištění z dotazníkového šetření. S ohledem malého počtu respondentů v dotazníkovém šetření je třeba výsledky kvantitativní analýzy brát s rezervou. Výsledky, které uvádíme, nelze zobecnit na všechny pedagogy, a proto spíše ukazují specifické pohledy a zkušenosti této malé skupiny učitelek. Nicméně, i přes malý rozsah vzorku, poskytují tato data cenné poznatky do zkoumané problematiky a mohou naznačovat určité trendy v odpovědích respondentek.
This thesis deals with the topic of methods used in introducing the long 'ú/ů' and hard consonants in the 2nd grade of elementary school. The aim of the thesis is to determine which methods and strategies are currently used in practice, which of them are the most effective, and what role textbooks and methodological guides play in teaching these linguistic phenomena. The thesis addresses the theoretical definition of the terms 'method,' 'teaching,' and 'teaching method' in a historical context and analyzes various definitions by different authors. Furthermore, it focuses on the issue of selecting appropriate teaching methods and the criteria that a method must meet to achieve effective teaching of the aforementioned linguistic phenomena. Qualitative data are obtained by analyzing textbooks, methodological guides, teacher training from a wider sample of schools, as well as by analyzing responses from control tests for students, which provide an additional perspective and deeper context for interpreting the findings from the questionnaire survey. Given the small number of respondents in the questionnaire survey, the results of the quantitative analysis should be taken with a grain of salt. The results we present cannot be generalized to all educators, and therefore rather show the specific views and...