Show simple item record

Teaching a Foreign Language to Students with Developmental Dysphasia
dc.contributor.advisorHorynová, Jana
dc.creatorKorečková, Eva
dc.date.accessioned2025-06-20T03:36:38Z
dc.date.available2025-06-20T03:36:38Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198329
dc.description.abstractThe topic of teaching foreign language to pupils with developmental dysphasia at the second level of primary school is topical in the context of inclusive education. Given the increasing emphasis on providing equal opportunities for all students, research on effective teaching methods for these specific groups of learners is becoming necessary. Identifying and implementing effective pedagogical approaches in English language classrooms can not only contribute to the development of language skills for students with developmental dysphasia, but can also enhance the overall inclusion and success of the educational process for this group of learners. Given the lack of awareness of this issue in practice, exploring this topic is essential to provide concrete recommendations and support for teachers working with these pupils. The aim of this paper is to identify teaching methods in English language classes in order to find effective approaches that can lead to the improvement of the language skills of pupils with developmental dysphasia. An open coding method based on interviews through situational analysis was used. The research sample consists of a total of twelve informants. Five teachers, three teaching assistants, three parents and one child with developmental dysphasia were willing to participate...en_US
dc.description.abstractTéma výuky cizího jazyka u žáků s vývojovou dysfázií na druhém stupni základní školy je aktuální v kontextu inkluzivního vzdělávání. Vzhledem k rostoucímu důrazu na zajištění rovných příležitostí pro všechny žáky se výzkum zaměřený na efektivní metody výuky pro tyto specifické skupiny studentů stává nezbytným. Identifikace a implementace účinných pedagogických přístupů v hodinách anglického jazyka mohou nejen přispět k rozvoji jazykových dovedností u žáků s vývojovou dysfázií, ale mohou také posílit celkovou inkluzi a úspěch vzdělávacího procesu pro tuto skupinu žáků. Vzhledem k nedostatečnému povědomí o této problematice v praxi je zkoumání tohoto tématu zásadní pro poskytnutí konkrétních doporučení a podpor pro učitele pracující s těmito žáky. Cílem práce pečlivá analýza výuky cizího jazyka u dětí s vývojovou dysfázií. Na základě rozhovorů byla využita metoda otevřeného kódování v rámci situační analýzy. Výzkumný vzorek tvoří celkem dvanáct informantů. Výzkumného šetření byli ochotni se zúčastnit pět pedagogů, tři asistenti pedagoga, tři rodiče a jedno dítě s vývojovou dysfázií. Výsledek cílí na příklad dobré praxe ve výuce cizího jazyka u žáků s...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdevelopmental dysphasiaen_US
dc.subjectinclusive educationen_US
dc.subjectspecial educational needsen_US
dc.subjectadaptive teachingen_US
dc.subjectschool ageen_US
dc.subjectsecond gradeen_US
dc.subjectvývojová dysfáziecs_CZ
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectspeciální vzdělávací potřebycs_CZ
dc.subjectadaptivní výukacs_CZ
dc.subjectškolní věkcs_CZ
dc.subjectdruhý stupeňcs_CZ
dc.titleVýuka cizího jazyka u žáků s vývojovou dysfáziícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-20
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281750
dc.title.translatedTeaching a Foreign Language to Students with Developmental Dysphasiaen_US
dc.contributor.refereeKlenková, Jiřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeech Therapyen_US
thesis.degree.disciplineLogopediecs_CZ
thesis.degree.programSpeech Therapyen_US
thesis.degree.programLogopediecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csLogopediecs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeech Therapyen_US
uk.degree-program.csLogopediecs_CZ
uk.degree-program.enSpeech Therapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTéma výuky cizího jazyka u žáků s vývojovou dysfázií na druhém stupni základní školy je aktuální v kontextu inkluzivního vzdělávání. Vzhledem k rostoucímu důrazu na zajištění rovných příležitostí pro všechny žáky se výzkum zaměřený na efektivní metody výuky pro tyto specifické skupiny studentů stává nezbytným. Identifikace a implementace účinných pedagogických přístupů v hodinách anglického jazyka mohou nejen přispět k rozvoji jazykových dovedností u žáků s vývojovou dysfázií, ale mohou také posílit celkovou inkluzi a úspěch vzdělávacího procesu pro tuto skupinu žáků. Vzhledem k nedostatečnému povědomí o této problematice v praxi je zkoumání tohoto tématu zásadní pro poskytnutí konkrétních doporučení a podpor pro učitele pracující s těmito žáky. Cílem práce pečlivá analýza výuky cizího jazyka u dětí s vývojovou dysfázií. Na základě rozhovorů byla využita metoda otevřeného kódování v rámci situační analýzy. Výzkumný vzorek tvoří celkem dvanáct informantů. Výzkumného šetření byli ochotni se zúčastnit pět pedagogů, tři asistenti pedagoga, tři rodiče a jedno dítě s vývojovou dysfázií. Výsledek cílí na příklad dobré praxe ve výuce cizího jazyka u žáků s...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of teaching foreign language to pupils with developmental dysphasia at the second level of primary school is topical in the context of inclusive education. Given the increasing emphasis on providing equal opportunities for all students, research on effective teaching methods for these specific groups of learners is becoming necessary. Identifying and implementing effective pedagogical approaches in English language classrooms can not only contribute to the development of language skills for students with developmental dysphasia, but can also enhance the overall inclusion and success of the educational process for this group of learners. Given the lack of awareness of this issue in practice, exploring this topic is essential to provide concrete recommendations and support for teachers working with these pupils. The aim of this paper is to identify teaching methods in English language classes in order to find effective approaches that can lead to the improvement of the language skills of pupils with developmental dysphasia. An open coding method based on interviews through situational analysis was used. The research sample consists of a total of twelve informants. Five teachers, three teaching assistants, three parents and one child with developmental dysphasia were willing to participate...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV