Výuka cizího jazyka u žáků s vývojovou dysfázií
Teaching a Foreign Language to Students with Developmental Dysphasia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198329Identifiers
Study Information System: 281750
Collections
- Kvalifikační práce [19963]
Author
Advisor
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývojová dysfázie, inkluzivní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, adaptivní výuka, školní věk, druhý stupeňKeywords (English)
developmental dysphasia, inclusive education, special educational needs, adaptive teaching, school age, second gradeTéma výuky cizího jazyka u žáků s vývojovou dysfázií na druhém stupni základní školy je aktuální v kontextu inkluzivního vzdělávání. Vzhledem k rostoucímu důrazu na zajištění rovných příležitostí pro všechny žáky se výzkum zaměřený na efektivní metody výuky pro tyto specifické skupiny studentů stává nezbytným. Identifikace a implementace účinných pedagogických přístupů v hodinách anglického jazyka mohou nejen přispět k rozvoji jazykových dovedností u žáků s vývojovou dysfázií, ale mohou také posílit celkovou inkluzi a úspěch vzdělávacího procesu pro tuto skupinu žáků. Vzhledem k nedostatečnému povědomí o této problematice v praxi je zkoumání tohoto tématu zásadní pro poskytnutí konkrétních doporučení a podpor pro učitele pracující s těmito žáky. Cílem práce pečlivá analýza výuky cizího jazyka u dětí s vývojovou dysfázií. Na základě rozhovorů byla využita metoda otevřeného kódování v rámci situační analýzy. Výzkumný vzorek tvoří celkem dvanáct informantů. Výzkumného šetření byli ochotni se zúčastnit pět pedagogů, tři asistenti pedagoga, tři rodiče a jedno dítě s vývojovou dysfázií. Výsledek cílí na příklad dobré praxe ve výuce cizího jazyka u žáků s...
The topic of teaching foreign language to pupils with developmental dysphasia at the second level of primary school is topical in the context of inclusive education. Given the increasing emphasis on providing equal opportunities for all students, research on effective teaching methods for these specific groups of learners is becoming necessary. Identifying and implementing effective pedagogical approaches in English language classrooms can not only contribute to the development of language skills for students with developmental dysphasia, but can also enhance the overall inclusion and success of the educational process for this group of learners. Given the lack of awareness of this issue in practice, exploring this topic is essential to provide concrete recommendations and support for teachers working with these pupils. The aim of this paper is to identify teaching methods in English language classes in order to find effective approaches that can lead to the improvement of the language skills of pupils with developmental dysphasia. An open coding method based on interviews through situational analysis was used. The research sample consists of a total of twelve informants. Five teachers, three teaching assistants, three parents and one child with developmental dysphasia were willing to participate...