Zobrazit minimální záznam

Student with CVI - the use of NEPSY-II subtest in special educational practice: part of sensomotor skills
dc.contributor.advisorŠumníková, Pavlína
dc.creatorPěničková, Adéla
dc.date.accessioned2025-06-20T03:27:25Z
dc.date.available2025-06-20T03:27:25Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198217
dc.description.abstractThe field of cortical visual impairment is a complicated one. The diagnostic process itself is quite difficult and the amount of diagnostic materials is limited. In the Czech Republic in particular, there is currently no complex diagnostic material. Therefore, this thesis deals with the possibilities of using selected subtests of the NEPSY-II test battery in the diagnostic process of pupils with cortical visual impairments. The aim of the thesis was to verify whether these subtests can be used to identify sensomotor difficulties and whether the results can serve as a baseline for the support planning. The research investigation was conducted in the form of a quantitative research, the design chosen was a quasi-experiment. At the same time, the research was complemented by qualitative observation, which provided key information for the interpretation of performance. The research sample consisted of an experimental group of students with CVI and a comparison group of intact students. The testing included four subtests of the NEPSY-II sensorimotor domain: Fingertip Tapping, Manual Motor Sequences, Visuomotor Precision and Imitating Hand Position. Results showed that students with CVI scored lower on all subtests than the comparison group. These differences supported the hypothesis that the NEPSY-II...en_US
dc.description.abstractProblematika centrálních poruch zraku je komplikovanou oblastí. Samotná diagnostika je poměrně složitá a množství diagnostických materiálů je prozatím omezené. Konkrétně v České republice ucelený diagnostický materiál momentálně není. Tato diplomová práce se proto zabývá možnostmi využití vybraných subtestů testové baterie NEPSY-II při diagnostice žáků s centrálními poruchami zraku. Cílem práce bylo ověřit, zda lze pomocí těchto subtestů identifikovat senzomotorické obtíže a zda mohou výsledky sloužit jako podklad pro návrh podpory. Výzkumné šetření bylo realizováno formou kvantitativního výzkumu, designem byl zvolen kvaziexperiment. Zároveň bylo šetření doplněno kvalitativním pozorováním, které poskytlo klíčové informace pro interpretaci výkonu. Výzkumný vzorek tvořila experimentální skupina žáků s CVI a komparační skupina intaktních žáků. Testování zahrnovalo čtyři subtesty senzomotorické oblasti NEPSY-II: Klepání špičkami prstů, Vizuomotorická přesnost, Manuální pohybové sekvence a Imitace pozice rukou. Výsledky ukázaly, že žáci s CVI dosahovali nižší výkonnosti ve všech sledovaných subtestech než žáci v komparační skupině. Tyto rozdíly potvrdily hypotézu, že subtesty NEPSY-II dokážou odhalit senzomotorické obtíže žáků s CVI. Z výsledků a pozorování však vyplynulo, že by pro efektivní použití v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectcortical visual impairmenten_US
dc.subjecttest NEPSY-IIen_US
dc.subjectsensomotor skillsen_US
dc.subjectvisual perceptionen_US
dc.subjectcentrální porucha zrakucs_CZ
dc.subjecttest NEPSY-IIcs_CZ
dc.subjectsenzomotorikacs_CZ
dc.subjectzrakové vnímánícs_CZ
dc.titleŽák s CVI - využití subtestů NEPSY-II ve speciálně pedagogické praxi: oblast senzomotorikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId280951
dc.title.translatedStudent with CVI - the use of NEPSY-II subtest in special educational practice: part of sensomotor skillsen_US
dc.contributor.refereeKvětoňová, Lea
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csProblematika centrálních poruch zraku je komplikovanou oblastí. Samotná diagnostika je poměrně složitá a množství diagnostických materiálů je prozatím omezené. Konkrétně v České republice ucelený diagnostický materiál momentálně není. Tato diplomová práce se proto zabývá možnostmi využití vybraných subtestů testové baterie NEPSY-II při diagnostice žáků s centrálními poruchami zraku. Cílem práce bylo ověřit, zda lze pomocí těchto subtestů identifikovat senzomotorické obtíže a zda mohou výsledky sloužit jako podklad pro návrh podpory. Výzkumné šetření bylo realizováno formou kvantitativního výzkumu, designem byl zvolen kvaziexperiment. Zároveň bylo šetření doplněno kvalitativním pozorováním, které poskytlo klíčové informace pro interpretaci výkonu. Výzkumný vzorek tvořila experimentální skupina žáků s CVI a komparační skupina intaktních žáků. Testování zahrnovalo čtyři subtesty senzomotorické oblasti NEPSY-II: Klepání špičkami prstů, Vizuomotorická přesnost, Manuální pohybové sekvence a Imitace pozice rukou. Výsledky ukázaly, že žáci s CVI dosahovali nižší výkonnosti ve všech sledovaných subtestech než žáci v komparační skupině. Tyto rozdíly potvrdily hypotézu, že subtesty NEPSY-II dokážou odhalit senzomotorické obtíže žáků s CVI. Z výsledků a pozorování však vyplynulo, že by pro efektivní použití v...cs_CZ
uk.abstract.enThe field of cortical visual impairment is a complicated one. The diagnostic process itself is quite difficult and the amount of diagnostic materials is limited. In the Czech Republic in particular, there is currently no complex diagnostic material. Therefore, this thesis deals with the possibilities of using selected subtests of the NEPSY-II test battery in the diagnostic process of pupils with cortical visual impairments. The aim of the thesis was to verify whether these subtests can be used to identify sensomotor difficulties and whether the results can serve as a baseline for the support planning. The research investigation was conducted in the form of a quantitative research, the design chosen was a quasi-experiment. At the same time, the research was complemented by qualitative observation, which provided key information for the interpretation of performance. The research sample consisted of an experimental group of students with CVI and a comparison group of intact students. The testing included four subtests of the NEPSY-II sensorimotor domain: Fingertip Tapping, Manual Motor Sequences, Visuomotor Precision and Imitating Hand Position. Results showed that students with CVI scored lower on all subtests than the comparison group. These differences supported the hypothesis that the NEPSY-II...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV