Show simple item record

The role of the teacher in a class collective with a gifted pupil
dc.contributor.advisorKadrnožková, Monika
dc.creatorHrubá, Magdalena
dc.date.accessioned2025-06-20T03:39:12Z
dc.date.available2025-06-20T03:39:12Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198210
dc.description.abstractABSTARCT The thesis focuses on the role of the teacher in a heterogeneous classroom with gifted students. The methods and forms of work that teachers use to build a positive classroom collective with a gifted pupil are the means of investigation of this thesis. The research investigation was carried out through a deliberate selection of schools that differ from each other in terms of their profiles. The schools investigated were: a multi-year grammar school, a mainstream primary school, a Waldorf primary school. The theoretical part contains the theoretical background based on the literature. In this part, space is given to the concepts of giftedness, gifted pupil, teacher of gifted pupil and class collective with gifted pupil. The empirical part is addressed through a qualitative approach, a case study design. The analysis of public documents of schools, projective technique - a tree with figures, semi-structured interviews with class teachers of gifted pupils and with representatives of the school counseling center interested in this issue were used. It was found that the teachers use different methods and forms of working with the class collective with gifted pupils. Most of the methods used vary in frequency and form of their use. Some schools work with this issue more systematically and some rather less so.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje roli učitele v heterogenním třídním kolektivu s nadaným žákem. Prostředkem zkoumání této diplomové práce jsou metody a formy práce, které pedagogové využívají pro budování pozitivního třídního kolektivu s nadaným žákem. Výzkumné šetření bylo uskutečněno skrze záměrný výběr škol, které se mezi sebou odlišují svou profilací. Zkoumané školy byly: víceleté gymnázium, běžná základní škola, Waldorfská základní škola. Teoretická část obsahuje teoretická východiska, která vycházejí z odborné literatury. V této části je věnován prostor konceptům nadání, nadaný žák, pedagog nadaného žáka a třídní kolektiv s nadaným žákem. Empirická část je řešena kvalitativním přístupem, designem případové studie. Bylo využito analýzy veřejných dokumentů škol, projektivní techniky - strom s postavami, polostrukturovaných rozhovorů se třídními učiteli nadaných žáků a se zástupci školního poradenského pracoviště, kteří se o tuto problematiku zajímají. Bylo zjištěno, že pedagogové využívají různé metody a formy práce se třídním kolektivem s nadaným žákem. Většina užívaných metod se liší v četnosti a formě jejich užití. Některé školy pracují s touto problematikou více systematicky a některé spíše méně.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectgifted pupilen_US
dc.subjectclass collectiveen_US
dc.subjectmethods and forms of worken_US
dc.subjectinclusion of gifted pupilsen_US
dc.subjectclass teacheren_US
dc.subjectnadaný žákcs_CZ
dc.subjecttřídní kolektivcs_CZ
dc.subjectmetody a formy prácecs_CZ
dc.subjectzačlenění nadaného žákacs_CZ
dc.subjecttřídní učitelcs_CZ
dc.titleRole učitele ve třídním kolektivu s nadaným žákemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281883
dc.title.translatedThe role of the teacher in a class collective with a gifted pupilen_US
dc.contributor.refereeMarádová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje roli učitele v heterogenním třídním kolektivu s nadaným žákem. Prostředkem zkoumání této diplomové práce jsou metody a formy práce, které pedagogové využívají pro budování pozitivního třídního kolektivu s nadaným žákem. Výzkumné šetření bylo uskutečněno skrze záměrný výběr škol, které se mezi sebou odlišují svou profilací. Zkoumané školy byly: víceleté gymnázium, běžná základní škola, Waldorfská základní škola. Teoretická část obsahuje teoretická východiska, která vycházejí z odborné literatury. V této části je věnován prostor konceptům nadání, nadaný žák, pedagog nadaného žáka a třídní kolektiv s nadaným žákem. Empirická část je řešena kvalitativním přístupem, designem případové studie. Bylo využito analýzy veřejných dokumentů škol, projektivní techniky - strom s postavami, polostrukturovaných rozhovorů se třídními učiteli nadaných žáků a se zástupci školního poradenského pracoviště, kteří se o tuto problematiku zajímají. Bylo zjištěno, že pedagogové využívají různé metody a formy práce se třídním kolektivem s nadaným žákem. Většina užívaných metod se liší v četnosti a formě jejich užití. Některé školy pracují s touto problematikou více systematicky a některé spíše méně.cs_CZ
uk.abstract.enABSTARCT The thesis focuses on the role of the teacher in a heterogeneous classroom with gifted students. The methods and forms of work that teachers use to build a positive classroom collective with a gifted pupil are the means of investigation of this thesis. The research investigation was carried out through a deliberate selection of schools that differ from each other in terms of their profiles. The schools investigated were: a multi-year grammar school, a mainstream primary school, a Waldorf primary school. The theoretical part contains the theoretical background based on the literature. In this part, space is given to the concepts of giftedness, gifted pupil, teacher of gifted pupil and class collective with gifted pupil. The empirical part is addressed through a qualitative approach, a case study design. The analysis of public documents of schools, projective technique - a tree with figures, semi-structured interviews with class teachers of gifted pupils and with representatives of the school counseling center interested in this issue were used. It was found that the teachers use different methods and forms of working with the class collective with gifted pupils. Most of the methods used vary in frequency and form of their use. Some schools work with this issue more systematically and some rather less so.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV