Role učitele ve třídním kolektivu s nadaným žákem
The role of the teacher in a class collective with a gifted pupil
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198210Identifikátory
SIS: 281883
Kolekce
- Kvalifikační práce [19963]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nadaný žák, třídní kolektiv, metody a formy práce, začlenění nadaného žáka, třídní učitelKlíčová slova (anglicky)
gifted pupil, class collective, methods and forms of work, inclusion of gifted pupils, class teacherDiplomová práce se věnuje roli učitele v heterogenním třídním kolektivu s nadaným žákem. Prostředkem zkoumání této diplomové práce jsou metody a formy práce, které pedagogové využívají pro budování pozitivního třídního kolektivu s nadaným žákem. Výzkumné šetření bylo uskutečněno skrze záměrný výběr škol, které se mezi sebou odlišují svou profilací. Zkoumané školy byly: víceleté gymnázium, běžná základní škola, Waldorfská základní škola. Teoretická část obsahuje teoretická východiska, která vycházejí z odborné literatury. V této části je věnován prostor konceptům nadání, nadaný žák, pedagog nadaného žáka a třídní kolektiv s nadaným žákem. Empirická část je řešena kvalitativním přístupem, designem případové studie. Bylo využito analýzy veřejných dokumentů škol, projektivní techniky - strom s postavami, polostrukturovaných rozhovorů se třídními učiteli nadaných žáků a se zástupci školního poradenského pracoviště, kteří se o tuto problematiku zajímají. Bylo zjištěno, že pedagogové využívají různé metody a formy práce se třídním kolektivem s nadaným žákem. Většina užívaných metod se liší v četnosti a formě jejich užití. Některé školy pracují s touto problematikou více systematicky a některé spíše méně.
ABSTARCT The thesis focuses on the role of the teacher in a heterogeneous classroom with gifted students. The methods and forms of work that teachers use to build a positive classroom collective with a gifted pupil are the means of investigation of this thesis. The research investigation was carried out through a deliberate selection of schools that differ from each other in terms of their profiles. The schools investigated were: a multi-year grammar school, a mainstream primary school, a Waldorf primary school. The theoretical part contains the theoretical background based on the literature. In this part, space is given to the concepts of giftedness, gifted pupil, teacher of gifted pupil and class collective with gifted pupil. The empirical part is addressed through a qualitative approach, a case study design. The analysis of public documents of schools, projective technique - a tree with figures, semi-structured interviews with class teachers of gifted pupils and with representatives of the school counseling center interested in this issue were used. It was found that the teachers use different methods and forms of working with the class collective with gifted pupils. Most of the methods used vary in frequency and form of their use. Some schools work with this issue more systematically and some rather less so.