Show simple item record

Use of sensory integration for pupils with multiple disabilities in a special primary school
dc.contributor.advisorBartoňová, Miroslava
dc.creatorPleslová, Emma
dc.date.accessioned2025-06-20T01:06:43Z
dc.date.available2025-06-20T01:06:43Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198205
dc.description.abstractThis thesis focuses on the use of sensory for pupils with multiple disabilities in special primary school. The thesis is divided into four chapters. The first chapter of the theoretical part deals with issu of multiple disabilities, definition and etiology, support systém and the family of child with multiple disabilities. The second chapter is devoted to the support measures, curriculum and educational program implemented in the special primary school. The third chapter introduces the therapeutic concept of sensory integration, sensory systems and the use of sensory integration in education. Selecten approaches, methods and forms work used in education in a special primary school are also presented. In the empirical part, qualitative methodology and applied research design were used. The research sample consists of pupils with multiple disabilities, special educators and occupational therapist. The research investigation combines participant observation and semi-structured interviews to investigate the use of the therapeutic concept of sensory integration for pupils eith multiple disabilities in a special primary school. As a sub-objective, it was set ti produce and validate in practice a modified positioning cushion nad to develop case studies of pupils in a special primary school. The result of...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá využitím senzorické integrace u žáků s postižením více vadami v základní škole speciální. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá problematikou kombinovaného postižení, definicí a etiologií, systémem podpory a rodinou dítěte s kombinovaným postižením. Druhá kapitola je věnována podpůrným opatřením, kurikulu a vzdělávacímu programu realizovanému na základní škole speciální. Třetí kapitola představuje terapeutický koncept senzorická integrace, senzorické systémy a využití senzorické integrace při vzdělávání. Představeny jsou zde i vybrané přístupy, metody a formy práce využívané při edukaci na základní škole speciální. V empirické části byla využita kvalitativní metodologie a aplikovaný design výzkumu. Výzkumným vzorkem jsou žáci s kombinovaným postižením, speciální pedagožky a ergoterapeutka. Výzkumné šetření kombinuje zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory, jejichž cílem bylo zjistit využívání terapeutického konceptu senzorické integrace u žáků s kombinovaným postižením v základní škole speciální. Dílčím cílem byla výroba a praktické ověření modifikovaného polohovacího polštáře a zpracování případové studie žáků základní školy speciální. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že senzorická integrace kvůli náročnosti...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectSpecial educationen_US
dc.subjectmultiple disabilitiesen_US
dc.subjectspecial elementary schoolen_US
dc.subjectmethods and therapy at special elementary schoolen_US
dc.subjectsensory integrationen_US
dc.subjectSpeciální pedagogikacs_CZ
dc.subjectpostižení více vadamics_CZ
dc.subjectzákladní škola speciálnícs_CZ
dc.subjectmetody a terapie v základní škole speciálnícs_CZ
dc.subjectsenzorická integracecs_CZ
dc.titleVyužití senzorické integrace u žáků s postižením více vadami v základní škole speciálnícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId276842
dc.title.translatedUse of sensory integration for pupils with multiple disabilities in a special primary schoolen_US
dc.contributor.refereeZemková, Jaroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá využitím senzorické integrace u žáků s postižením více vadami v základní škole speciální. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá problematikou kombinovaného postižení, definicí a etiologií, systémem podpory a rodinou dítěte s kombinovaným postižením. Druhá kapitola je věnována podpůrným opatřením, kurikulu a vzdělávacímu programu realizovanému na základní škole speciální. Třetí kapitola představuje terapeutický koncept senzorická integrace, senzorické systémy a využití senzorické integrace při vzdělávání. Představeny jsou zde i vybrané přístupy, metody a formy práce využívané při edukaci na základní škole speciální. V empirické části byla využita kvalitativní metodologie a aplikovaný design výzkumu. Výzkumným vzorkem jsou žáci s kombinovaným postižením, speciální pedagožky a ergoterapeutka. Výzkumné šetření kombinuje zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory, jejichž cílem bylo zjistit využívání terapeutického konceptu senzorické integrace u žáků s kombinovaným postižením v základní škole speciální. Dílčím cílem byla výroba a praktické ověření modifikovaného polohovacího polštáře a zpracování případové studie žáků základní školy speciální. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že senzorická integrace kvůli náročnosti...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the use of sensory for pupils with multiple disabilities in special primary school. The thesis is divided into four chapters. The first chapter of the theoretical part deals with issu of multiple disabilities, definition and etiology, support systém and the family of child with multiple disabilities. The second chapter is devoted to the support measures, curriculum and educational program implemented in the special primary school. The third chapter introduces the therapeutic concept of sensory integration, sensory systems and the use of sensory integration in education. Selecten approaches, methods and forms work used in education in a special primary school are also presented. In the empirical part, qualitative methodology and applied research design were used. The research sample consists of pupils with multiple disabilities, special educators and occupational therapist. The research investigation combines participant observation and semi-structured interviews to investigate the use of the therapeutic concept of sensory integration for pupils eith multiple disabilities in a special primary school. As a sub-objective, it was set ti produce and validate in practice a modified positioning cushion nad to develop case studies of pupils in a special primary school. The result of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV