Využití senzorické integrace u žáků s postižením více vadami v základní škole speciální
Use of sensory integration for pupils with multiple disabilities in a special primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198205Identifikátory
SIS: 276842
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemková, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Speciální pedagogika, postižení více vadami, základní škola speciální, metody a terapie v základní škole speciální, senzorická integraceKlíčová slova (anglicky)
Special education, multiple disabilities, special elementary school, methods and therapy at special elementary school, sensory integrationTato diplomová práce se zabývá využitím senzorické integrace u žáků s postižením více vadami v základní škole speciální. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá problematikou kombinovaného postižení, definicí a etiologií, systémem podpory a rodinou dítěte s kombinovaným postižením. Druhá kapitola je věnována podpůrným opatřením, kurikulu a vzdělávacímu programu realizovanému na základní škole speciální. Třetí kapitola představuje terapeutický koncept senzorická integrace, senzorické systémy a využití senzorické integrace při vzdělávání. Představeny jsou zde i vybrané přístupy, metody a formy práce využívané při edukaci na základní škole speciální. V empirické části byla využita kvalitativní metodologie a aplikovaný design výzkumu. Výzkumným vzorkem jsou žáci s kombinovaným postižením, speciální pedagožky a ergoterapeutka. Výzkumné šetření kombinuje zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory, jejichž cílem bylo zjistit využívání terapeutického konceptu senzorické integrace u žáků s kombinovaným postižením v základní škole speciální. Dílčím cílem byla výroba a praktické ověření modifikovaného polohovacího polštáře a zpracování případové studie žáků základní školy speciální. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že senzorická integrace kvůli náročnosti...
This thesis focuses on the use of sensory for pupils with multiple disabilities in special primary school. The thesis is divided into four chapters. The first chapter of the theoretical part deals with issu of multiple disabilities, definition and etiology, support systém and the family of child with multiple disabilities. The second chapter is devoted to the support measures, curriculum and educational program implemented in the special primary school. The third chapter introduces the therapeutic concept of sensory integration, sensory systems and the use of sensory integration in education. Selecten approaches, methods and forms work used in education in a special primary school are also presented. In the empirical part, qualitative methodology and applied research design were used. The research sample consists of pupils with multiple disabilities, special educators and occupational therapist. The research investigation combines participant observation and semi-structured interviews to investigate the use of the therapeutic concept of sensory integration for pupils eith multiple disabilities in a special primary school. As a sub-objective, it was set ti produce and validate in practice a modified positioning cushion nad to develop case studies of pupils in a special primary school. The result of...