Show simple item record

Regional history in history teaching and the possibilities of its use based on the example of the history of Nové Dvory
dc.contributor.advisorKofránková, Václava
dc.creatorLázňovský, Lukáš
dc.date.accessioned2025-06-20T03:38:41Z
dc.date.available2025-06-20T03:38:41Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198142
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the use of regional history in history teaching and its potential in pedagogical practise. The aim of the thesis is not only to map the current possibilities of incorporating regional history into school teaching, but also to offer inspiration and specific suggestions for teachers and students of history teaching, which will be based on sources. The thesis is based on the current situation, which shows that students often have limited or distorted information about the history of their region. Unfortunately, this fact is also negatively supported by the absence of regional history in history textbooks. This thesis also includes a questionnaire survey which was conducted among history teachers and students of teaching. The survey aimed to determine the correspondents' attitude and experience with the use of regional history in teaching. The theoretical part of the thesis is based on professional literature and didactic publications. The historical part is devoted to the history of Nové Dvory and serves as a historical basis for suggestions for specific teaching activities in history lessons. The thesis is not a strict teaching methodology but rather encourages the use of local historical sources and resources and offers options for incorporating regional history into...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na využití regionální historie ve výuce dějepisu a její potenciál v pedagogické praxi. Cílem práce je nejen zmapovat současné možnosti začlenění regionálních dějin do školní výuky, ale také nabídnout inspiraci a konkrétní návrhy pro učitele a studenty učitelství dějepisu. Tyto návrhy budou vycházet z pramenů a jiných zdrojů. Práce vychází z aktuální situace, která ukazuje, že žáci mají často omezené či zkreslené informace o historii svého regionu. Tato skutečnost je bohužel v negativním smyslu podporována i absencí regionálních dějin v učebnicích dějepisu. Součástí této práce je i dotazníkové šetření, které proběhlo mezi učiteli dějepisu a studenty učitelství. Mělo za cíl zjistit jejich postoje a zkušenosti s využíváním regionální historie ve výuce. Teoretická část práce se opírá o odbornou literaturu a didaktické publikace. Historická část se věnuje dějinám Nových Dvorů a slouží jako historická základna pro návrhy konkrétních výukových aktivit do hodin dějepisu. Práce není striktní metodikou výuky, ale spíše podněcuje k využití lokálních historických pramenů a prostředků a nabízí možnosti, jak regionální historii do výuky samotné začlenit. Práce též zdůrazňuje význam spolupráce škol s regionálními institucemi. Tato provázanost může vést k rozšíření povědomí o...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectRegional historyen_US
dc.subjecthistory didacticsen_US
dc.subjectRegionální historiecs_CZ
dc.subjectdidaktika dějepisucs_CZ
dc.titleRegionální historie ve výuce dějepisu a možnosti jejího využití na příkladu dějin Nových Dvorůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281869
dc.title.translatedRegional history in history teaching and the possibilities of its use based on the example of the history of Nové Dvoryen_US
dc.contributor.refereeVenclík, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na využití regionální historie ve výuce dějepisu a její potenciál v pedagogické praxi. Cílem práce je nejen zmapovat současné možnosti začlenění regionálních dějin do školní výuky, ale také nabídnout inspiraci a konkrétní návrhy pro učitele a studenty učitelství dějepisu. Tyto návrhy budou vycházet z pramenů a jiných zdrojů. Práce vychází z aktuální situace, která ukazuje, že žáci mají často omezené či zkreslené informace o historii svého regionu. Tato skutečnost je bohužel v negativním smyslu podporována i absencí regionálních dějin v učebnicích dějepisu. Součástí této práce je i dotazníkové šetření, které proběhlo mezi učiteli dějepisu a studenty učitelství. Mělo za cíl zjistit jejich postoje a zkušenosti s využíváním regionální historie ve výuce. Teoretická část práce se opírá o odbornou literaturu a didaktické publikace. Historická část se věnuje dějinám Nových Dvorů a slouží jako historická základna pro návrhy konkrétních výukových aktivit do hodin dějepisu. Práce není striktní metodikou výuky, ale spíše podněcuje k využití lokálních historických pramenů a prostředků a nabízí možnosti, jak regionální historii do výuky samotné začlenit. Práce též zdůrazňuje význam spolupráce škol s regionálními institucemi. Tato provázanost může vést k rozšíření povědomí o...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the use of regional history in history teaching and its potential in pedagogical practise. The aim of the thesis is not only to map the current possibilities of incorporating regional history into school teaching, but also to offer inspiration and specific suggestions for teachers and students of history teaching, which will be based on sources. The thesis is based on the current situation, which shows that students often have limited or distorted information about the history of their region. Unfortunately, this fact is also negatively supported by the absence of regional history in history textbooks. This thesis also includes a questionnaire survey which was conducted among history teachers and students of teaching. The survey aimed to determine the correspondents' attitude and experience with the use of regional history in teaching. The theoretical part of the thesis is based on professional literature and didactic publications. The historical part is devoted to the history of Nové Dvory and serves as a historical basis for suggestions for specific teaching activities in history lessons. The thesis is not a strict teaching methodology but rather encourages the use of local historical sources and resources and offers options for incorporating regional history into...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV