Regionální historie ve výuce dějepisu a možnosti jejího využití na příkladu dějin Nových Dvorů
Regional history in history teaching and the possibilities of its use based on the example of the history of Nové Dvory
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198142Identifikátory
SIS: 281869
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Venclík, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Regionální historie, didaktika dějepisuKlíčová slova (anglicky)
Regional history, history didacticsTato diplomová práce se zaměřuje na využití regionální historie ve výuce dějepisu a její potenciál v pedagogické praxi. Cílem práce je nejen zmapovat současné možnosti začlenění regionálních dějin do školní výuky, ale také nabídnout inspiraci a konkrétní návrhy pro učitele a studenty učitelství dějepisu. Tyto návrhy budou vycházet z pramenů a jiných zdrojů. Práce vychází z aktuální situace, která ukazuje, že žáci mají často omezené či zkreslené informace o historii svého regionu. Tato skutečnost je bohužel v negativním smyslu podporována i absencí regionálních dějin v učebnicích dějepisu. Součástí této práce je i dotazníkové šetření, které proběhlo mezi učiteli dějepisu a studenty učitelství. Mělo za cíl zjistit jejich postoje a zkušenosti s využíváním regionální historie ve výuce. Teoretická část práce se opírá o odbornou literaturu a didaktické publikace. Historická část se věnuje dějinám Nových Dvorů a slouží jako historická základna pro návrhy konkrétních výukových aktivit do hodin dějepisu. Práce není striktní metodikou výuky, ale spíše podněcuje k využití lokálních historických pramenů a prostředků a nabízí možnosti, jak regionální historii do výuky samotné začlenit. Práce též zdůrazňuje význam spolupráce škol s regionálními institucemi. Tato provázanost může vést k rozšíření povědomí o...
This diploma thesis focuses on the use of regional history in history teaching and its potential in pedagogical practise. The aim of the thesis is not only to map the current possibilities of incorporating regional history into school teaching, but also to offer inspiration and specific suggestions for teachers and students of history teaching, which will be based on sources. The thesis is based on the current situation, which shows that students often have limited or distorted information about the history of their region. Unfortunately, this fact is also negatively supported by the absence of regional history in history textbooks. This thesis also includes a questionnaire survey which was conducted among history teachers and students of teaching. The survey aimed to determine the correspondents' attitude and experience with the use of regional history in teaching. The theoretical part of the thesis is based on professional literature and didactic publications. The historical part is devoted to the history of Nové Dvory and serves as a historical basis for suggestions for specific teaching activities in history lessons. The thesis is not a strict teaching methodology but rather encourages the use of local historical sources and resources and offers options for incorporating regional history into...