Aktualizace klavírní studijní literatury. Využití různých žánrů populární a filmové hudby pro tvorbu instruktivních skladeb.
Updating study literature for piano. Using various genres of popular and film music to compose instructive pieces.
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197890Identifikátory
SIS: 217714
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkovská, Jana
Malý, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Hudební teorie a pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
28. 3. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Klavírní pedagogika, etuda, populární hudba, filmová hudba, artificiální hudba, nonartificiální hudba, tvorba instruktivní literaturyKlíčová slova (anglicky)
Piano education, etude, popular music, film music, clasical music, non-clasical music, creating instructive literaturePráce je zaměřena průzkum možností, forem a míry uplatňování nonartificiální hudby, konkrétně populární a filmové, při výuce hry na klavír. V úvodu jsou shrnuta východiska, která ilustrují aktuální stav klasické hudební kultury a jejího vnímání širší veřejností pomocí odkazů na množství pramenů, které se touto problematikou zabývají. Na základě popsané výchozí situace jsou v souladu s přesvědčeními a záměry autora stanoveny cíle výzkumu. Těmi jsou především zjištění, do jaké míry a s jakými postoji je a může být nonartificiální hudba při výuce hry na klavír užívána a zda by klavírní pedagogové uvítali její další uplatnění při výuce ve formě instruktivních skladeb - etud, a zda by tuto případnou praxi považovali za dostatečně efektivní ve srovnání s běžně používanými materiály z oblasti hudby artificiální. Práce následně prezentuje organizaci a výsledky výzkumu ve formě dotazníku. Na základě výsledků práce dále nastiňuje možnosti řešení - rámec pro modelaci souboru instruktivní literatury. Tento model opírá o analýzu vybraných souborů etud a výslednou podobu nastiňuje jako syntetickou a aktualizovanou sestavu zohledňující tradiční ověřená východiska spolu s moderními přístupy v klavírní pedagogice.
The dissertation focuses on the possibilities, forms and extension of the application of popular and film music in piano teaching. The introduction summarises the background, illustrating the current state of classical music culture and its perception by the wider public through references to a range of sources that address the issue. On the basis of the described initial situation, the objectives of the research are established in accordance with the author's beliefs and intentions. These are, first of all, to find out to what extent and with what attitudes popular music is and can be used in piano teaching and whether piano teachers would welcome its further application in teaching in the form of instructive pieces - etudes, and whether they would consider this possible practice to be sufficiently effective in comparison with the commonly used materials in the field of clasical music. The thesis then presents the organization and results of the research in the form of a questionnaire. Based on the results, the thesis further outlines possible solutions - a framework for modeling a collection of instructive pieces. It bases this model on an analysis of a number of collected etude collections, and outlines the resulting form as a synthetic and updated compilation that takes into account traditional...