Český volič: vybrané aspekty rozhodování voličů v typově odlišných regionech
The Czech Voter: Selected Aspects of Voter Decision-Making in Typologically Different Regions
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197785Identifikátory
SIS: 228923
Kolekce
- Kvalifikační práce [20337]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Jelen, Libor
Oponent práce
Maškarinec, Pavel
Voda, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Regionální a politická geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
19. 3. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
volební geografie, volební chování, politické strany, segmentace voličů, taktické hlasování, politický marketing, parlamentní volby, ČeskoKlíčová slova (anglicky)
electoral geography, voting behaviour, political parties, voter segmentation, tactical voting, political marketing, parliamentary elections, CzechiaVolič není pouze izolovaný jedinec, nýbrž součást komplexního systému, ve kterém je jeho rozhodování výrazně ovlivňováno prostorovým kontextem lokality, kde žije, na rozdílných řádovostních úrovních od domácnosti po široce pojatý region. Kontextuální přístup volební geografie je v této disertační práci interdisciplinárně propojen s myšlenkami psychosociální teorie hlasování, s modelem pružně reagujícího voliče, perspektivou politického marketingu a s principy behaviorální segmentace. V teoretické rovině se výzkum opírá o koncepty jako například efekt souseda (vliv konkrétních kandidátů) či efekt sousedství (vliv názorů lidí ve voličově okolí). Hlavním cílem je definovat stěžejní faktory rozhodování voličů v českých parlamentních volbách a analyzovat nejen teritorialitu volebních preferencí, ale především samotného rozhodovacího procesu. V souvislosti s důrazem na komparativní charakter celé práce bylo vybráno šest odlišných regionů tak, aby co nejlépe reprezentovaly rozdílné typy českého volebního prostoru svou horizontální i vertikální geografickou polohou i volebním chováním tamního obyvatelstva. Jednalo se o regiony Karvinsko, Olomoucko, Brno-město, zázemí Prahy, Mostecko a Teplicko a šumavské pohraničí. V těchto regionech probíhala ve dvou vlnách, konkrétně v říjnu 2021 a v červnu 2022, online...
The voter is not an isolated individual but a part of a complex system where their decision- making is significantly influenced by the spatial context of the locality in which they live, across different levels from the household to a broadly conceived region. In this dissertation, the described contextual approach of electoral geography is interdisciplinary combined with the psycho-social theory of voting, the responsive voter model, the perspective of political marketing, and the principles of behavioral segmentation. It is theoretically grounded in the concepts such as the friends and neighbors effect (influence of specific candidates) and the neighborhood effect (influence of the opinions of people in the voter's surroundings). The main goal is to define key factors influencing voter decision-making in Czech parliamentary elections and analyze not only the territoriality of electoral preferences but also territoriality of the decision-making process itself. In line with the emphasis on the comparative nature of the study, six different regions were selected to represent the diverse types of the Czech electoral space through their horizontal and vertical geographic position as well as the voting behavior of the local population. These regions include Karvinsko, Olomoucko, Brno-city, the Prague...