Zobrazit minimální záznam

Respectful attitude of teachers towards pupils in school
dc.contributor.advisorStraková, Jana
dc.creatorMazúchová, Ráchel
dc.date.accessioned2025-02-28T10:00:01Z
dc.date.available2025-02-28T10:00:01Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197367
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce se zabývá základním žádoucím aspektem mezilidských vztahů ve škole - respektem. V teoretické části je popisována trnitá cesta hledání (a nalezení) odborného teoretického konceptu, ze kterého bylo možno vycházet a na kterém bylo možno stavět vlastní výzkum, dále je zde mapováno jemné předivo vztahů mezi dalšími tématy a oblastmi, jež s fenoménem respektu ve škole souvisí. Empirická část cílí na popis, analýzu a porovnání rozdílných způsobů přístupu učitelů k žákům v české základní škole z hlediska respektu. Výzkumným designem je vícepřípadová studie dvou škol: běžné základní školy a základní školy, jež se snaží pracovat s dětmi na bázi principu svobodných škol. Pomocí zjištění z etnografického výzkumu zaměřeného na projevy ne/respektu pedagogů k žákům ve škole bylo mým cílem zjistit, jaké formy přístupu k žákům v konkrétní škole převládají - a které by tak mohly být považovány za charakteristické pro specifický kontext dané školy. V intencích tohoto výzkumu byly hledány zmínky o respektu k žákům v oficiálních dokumentech jednotlivých škol, byly realizovány rozhovory s učiteli i žáky a byla prováděna pozorování komunikace učitel - žák. Z hlediska respektujícího přístupu k žákům byly mezi školami shledány poměrně značné rozdíly, a to především v odlišné míře a podpoře žákovské...cs_CZ
dc.description.abstractThe presented dissertation deals with a fundamental desirable aspect of interpersonal relationships in schools - respect. The theoretical part describes the challenging path of searching for (and finding) a specialized theoretical concept that could serve as a basis for the research and on which to build the study. Additionally, it maps the intricate network of relationships among other topics and areas related to the phenomenon of respect in schools. The empirical part aims to describe, analyse, and compare different approaches of teachers to students in Czech primary schools in terms of respect. The research design involves a multi- case study of two types of schools: regular primary schools and schools attempting to work with children based on the principles of free schools. Using findings from ethnographic research focused on manifestations of respect or lack thereof by educators towards students in schools, my goal was to determine the prevalent forms of approaching students in a specific school and identify those that could be considered characteristic for the school's specific context. In the pursuit of this research, references to respect towards students in official documents of individual schools were sought, interviews were conducted with teachers and students, and observations of teacher-student...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectrespektcs_CZ
dc.subjectautonomiecs_CZ
dc.subjectodpovědnostcs_CZ
dc.subjectreciprocitacs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectvícepřípadová studiecs_CZ
dc.subjectrespecten_US
dc.subjectautonomyen_US
dc.subjectresponsibilityen_US
dc.subjectreciprocityen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.subjectmulti-case studyen_US
dc.titleRespektující přístup učitelů k žákům ve školecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-07
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId182850
dc.title.translatedRespectful attitude of teachers towards pupils in schoolen_US
dc.contributor.refereeKasíková, Hana
dc.contributor.refereeŠalamounová, Zuzana
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce se zabývá základním žádoucím aspektem mezilidských vztahů ve škole - respektem. V teoretické části je popisována trnitá cesta hledání (a nalezení) odborného teoretického konceptu, ze kterého bylo možno vycházet a na kterém bylo možno stavět vlastní výzkum, dále je zde mapováno jemné předivo vztahů mezi dalšími tématy a oblastmi, jež s fenoménem respektu ve škole souvisí. Empirická část cílí na popis, analýzu a porovnání rozdílných způsobů přístupu učitelů k žákům v české základní škole z hlediska respektu. Výzkumným designem je vícepřípadová studie dvou škol: běžné základní školy a základní školy, jež se snaží pracovat s dětmi na bázi principu svobodných škol. Pomocí zjištění z etnografického výzkumu zaměřeného na projevy ne/respektu pedagogů k žákům ve škole bylo mým cílem zjistit, jaké formy přístupu k žákům v konkrétní škole převládají - a které by tak mohly být považovány za charakteristické pro specifický kontext dané školy. V intencích tohoto výzkumu byly hledány zmínky o respektu k žákům v oficiálních dokumentech jednotlivých škol, byly realizovány rozhovory s učiteli i žáky a byla prováděna pozorování komunikace učitel - žák. Z hlediska respektujícího přístupu k žákům byly mezi školami shledány poměrně značné rozdíly, a to především v odlišné míře a podpoře žákovské...cs_CZ
uk.abstract.enThe presented dissertation deals with a fundamental desirable aspect of interpersonal relationships in schools - respect. The theoretical part describes the challenging path of searching for (and finding) a specialized theoretical concept that could serve as a basis for the research and on which to build the study. Additionally, it maps the intricate network of relationships among other topics and areas related to the phenomenon of respect in schools. The empirical part aims to describe, analyse, and compare different approaches of teachers to students in Czech primary schools in terms of respect. The research design involves a multi- case study of two types of schools: regular primary schools and schools attempting to work with children based on the principles of free schools. Using findings from ethnographic research focused on manifestations of respect or lack thereof by educators towards students in schools, my goal was to determine the prevalent forms of approaching students in a specific school and identify those that could be considered characteristic for the school's specific context. In the pursuit of this research, references to respect towards students in official documents of individual schools were sought, interviews were conducted with teachers and students, and observations of teacher-student...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantWalterová, Eliška
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV