Respektující přístup učitelů k žákům ve škole
Respectful attitude of teachers towards pupils in school
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197367Identifikátory
SIS: 182850
Kolekce
- Kvalifikační práce [19349]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Walterová, Eliška
Oponent práce
Kasíková, Hana
Šalamounová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
7. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
respekt, autonomie, odpovědnost, reciprocita, základní škola, vícepřípadová studieKlíčová slova (anglicky)
respect, autonomy, responsibility, reciprocity, primary school, multi-case studyPředkládaná disertační práce se zabývá základním žádoucím aspektem mezilidských vztahů ve škole - respektem. V teoretické části je popisována trnitá cesta hledání (a nalezení) odborného teoretického konceptu, ze kterého bylo možno vycházet a na kterém bylo možno stavět vlastní výzkum, dále je zde mapováno jemné předivo vztahů mezi dalšími tématy a oblastmi, jež s fenoménem respektu ve škole souvisí. Empirická část cílí na popis, analýzu a porovnání rozdílných způsobů přístupu učitelů k žákům v české základní škole z hlediska respektu. Výzkumným designem je vícepřípadová studie dvou škol: běžné základní školy a základní školy, jež se snaží pracovat s dětmi na bázi principu svobodných škol. Pomocí zjištění z etnografického výzkumu zaměřeného na projevy ne/respektu pedagogů k žákům ve škole bylo mým cílem zjistit, jaké formy přístupu k žákům v konkrétní škole převládají - a které by tak mohly být považovány za charakteristické pro specifický kontext dané školy. V intencích tohoto výzkumu byly hledány zmínky o respektu k žákům v oficiálních dokumentech jednotlivých škol, byly realizovány rozhovory s učiteli i žáky a byla prováděna pozorování komunikace učitel - žák. Z hlediska respektujícího přístupu k žákům byly mezi školami shledány poměrně značné rozdíly, a to především v odlišné míře a podpoře žákovské...
The presented dissertation deals with a fundamental desirable aspect of interpersonal relationships in schools - respect. The theoretical part describes the challenging path of searching for (and finding) a specialized theoretical concept that could serve as a basis for the research and on which to build the study. Additionally, it maps the intricate network of relationships among other topics and areas related to the phenomenon of respect in schools. The empirical part aims to describe, analyse, and compare different approaches of teachers to students in Czech primary schools in terms of respect. The research design involves a multi- case study of two types of schools: regular primary schools and schools attempting to work with children based on the principles of free schools. Using findings from ethnographic research focused on manifestations of respect or lack thereof by educators towards students in schools, my goal was to determine the prevalent forms of approaching students in a specific school and identify those that could be considered characteristic for the school's specific context. In the pursuit of this research, references to respect towards students in official documents of individual schools were sought, interviews were conducted with teachers and students, and observations of teacher-student...