E-learningová podpora výuky matematické informatiky na středni škole
E-leaming support for teaching computer science at secondary school
rigorózní práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197286Identifikátory
SIS: 275967
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Oponent práce
Štípek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. st. ZŠ a SŠ
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
5. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
e-learning, matematická informatika, Moodle, informatické myšlení, akční výzkumKlíčová slova (anglicky)
e-learning, computer science, Moodle, computational thinking, action researchRigorózní práce se zaměřuje na ověřování využití e-learningové podpory výuky matematické informatiky na středních školách, se zvláštním důrazem na využití platformy Moodle. Cílem je zjistit, jak efektivní jsou e-learningové nástroje při zvyšování porozumění složitým matematickým konceptům a jakým způsobem ovlivňují motivaci žáků k aktivnímu zapojení do výuky. V teoretické části práce jsou podrobně rozebrány klíčové pojmy, jako je e-learning, informatické myšlení a pedagogické přístupy k výuce informatiky. Zvláštní pozornost je věnována možnostem, které nabízí digitální technologie při individualizaci výuky a podpoře samostatného učení žáků. V empirické části je výzkum proveden formou akčního výzkumu na vzorku středoškolských žáků, kteří absolvovali kurz matematické informatiky v prostředí Moodle. Data byla sbírána prostřednictvím kvantitativních testů znalostí, strukturovaných rozhovorů s žáky a monitorováním jejich aktivit v rámci e- learningového kurzu. Výsledky výzkumu ukazují, že kvalitně navržené e-learningové materiály mohou výrazně zlepšit úroveň porozumění složitým algoritmickým úlohám a zvýšit míru motivace žáků ke studiu informatiky. Závěrečná část práce formuluje doporučení pro učitele pro efektivní implementaci e-learningových nástrojů ve výuce matematické informatiky, včetně...
The rigorous thesis focuses on the validation of the use of e-learning support for teaching mathematical informatics in secondary schools, with special emphasis on the use of the Moodle platform. The aim is to ascertain the effectivity of e-learning tools in increasing students' understanding of complex mathematical concepts and and the way they affect students' motivation to actively engage in learning. In the theoretical part of the thesis, key concepts such as e-learning, computational thinking and pedagogical approaches to teaching computer science are discussed in detail. Particular attention is paid to the possibilities offered by digital technologies in individualizing teaching and supporting students' independent learning. In the empirical part, the research is conducted in the form of an action research on a sample of secondary school students who have attended a course in mathematical informatics in the Moodle environment. Data were collected through quantitative knowledge tests, structured interviews with students and monitoring of their activities in the e-learning course. The research results show that well-designed e-learning materials can significantly improve the level of understanding of complex algorithmic problems and increase the level of learners' motivation to study computer...